תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

למה נבחרו הבהמות לקרבן
ויקרא
כותב החידוש: אריה ברדא

מראה מקומות: ויקרא

אדם כי יקריב קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם.

במדרש רבה (ויקרא רבה פרשה כז') מובאים שלשה טעמים לשאלה, מפני מה נבחרו הבהמות לקרבנות ולא החיות? הבהמות נמצאות במקום יישוב והקב"ה לא הטריח את האדם לתור אחר חיות ביערות ובמדבריות. הבהמה תמיד נרדפת ואילו החיה תמיד רודפת. ונאמר בקהלת (ג' ט'): והאלוקים יבקש את נרדף. לחיה יש מידה רעה של עזות וגסות הרוח, מה שאינו מצוי אצל הבהמה. הטעם השלישי הוא הטעם העיקרי לחיה יש מידה רעה של עזות וגסות הרוח, מה שאינו מצוי אצל הבהמה. והראיה לכך: שהרי לעתיד לבוא נאמר בישעיה יא' 'וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ, ועגל וכפיר ומריא יחדיו', הרי שיהיו מצויים במקום אחד ולא ירדפו האחד אחרי השני לטרף, אולם עדיין ייקחו לקורבנות מן הבהמות. על כורחך שהטעם השלישי הוא העיקר וקיים ועומד לעתיד לבוא. ועל פי זה ניתן כעת להבין את האמור בתהילים זבחי אלקים רוח נשברה לב נשבר ונדכה אלקים לא תבזה, היטיבה ברצונך את ציון תבנה חומות ירושלים, אז תחפץ זבחי צדק עולה וכליל אז יעלו על מזבחך פרים. זבחי אלקים רוח נשברה" – זבחים וקורבנות נלקחים מן הבהמות מהטעם ש"לב נשבר ונדכה אלקים לא תבזה" ומתי יתברר טעם הדבר בעת ש"תבנה חומות ירושלים לעתיד לבא שתתקיים נבואת הנביא: "וגר זאב עם כבש" וגם אז תחפץ זבחי צדק עולה וכליל אז יעלו על מזבחך פרים,.  

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים