תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

למה שבת הגדול, נקראת כך?
פסח
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

בדרך כלל, השבתות וראשי החודשים הולכים יחד, שנאמר "ויאמר מדוע את הולכת אליו היום לא חודש ולא שבת ותאמר שלום"

אז אחרי שראש חודש ניסן, קיבל את התואר "ראש החודשים", שנאמר "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה", כעת באה תורה של השבת שלפני פסח, לקבל גם היא, איזה שהו תואר, והוא- "שבת הגדול". למה?

אז בגדול, הפשט הוא, שזה משום שלפני שה' הוציאנו בחמישה עשר לחודש ניסן, מבית העבדים במצרים, הוא ציווה עלינו במצרים "בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית….. והיה לכם למשמרת עד ארבעה עשר יום לחודש הזה ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל בין הערבים"

השה כידוע, היה האליל של מצרים. ולקחת להם את האליל שאותו הם עובדים, ולקשור אותו בביזיון למיטה לכמה ימים ואז לשוחטו, זה חתיכת סיכון. כי לפני שנשחט למצרים את האלוה שלהם, הם עלולים בעצמם לשחוט אותנו.

אך נעשה נס, והמצרים לא העזו לעשות שום דבר רע לישראל. ואותו יום של העשירי לחודש, היה שבת. אז על שם הנס הגדול, היא נקראת- שבת הגדול.

אך כדרכנו בקודש, חשבתי לומר עוד משהו קטן, ע"פ דברי הגמרא שאומרת- "גוי ששמר שבת, חייב מיתה". למה?

אז בגדול הפשט הוא, שלכל יום, יש בן זוג:
ליום ראשון שנברא בו האור, בתור בן זוג, יש את יום רביעי, שנבראו בו המאורות.
ליום שני שנבראו בו המים, בתור בן זוג, יש את יום חמישי, שנבראו בו הדגים.
ליום שלישי שבו נבראה הצמחיה, בתור בן זוג, יש את יום שישי, שנבראו בו החיות.
וליום שבת, מה יש?
בתור בן זוג, יש את ישראל. כפי שה' אומר למשה רבנו:

"מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה. ואני רוצה ליתנה לישראל. לך והודיעם".

אני חושב לומר, שהקב"ה בא ואומר למשה- בת טובה יש לי צפונה בביתי, ואני רוצה לתת אותה לאישה לעם ישראל. לך והודיעם…

מה זה לך והודיעם?
הייתי אומר שזה לשון חיבור בין איש לאישה, שנאמר "ואדם ידע את חוה אשתו ותהר".
אז בגלל שהשבת היא האישה שלנו, לכן אנו שרים לכבודה כל ערב שבת- "בואי כלה שבת מלכתא".

ואם כך, אז השבת נחשבת כעת לאשת איש של ישראל. ולכן גוי ששמר שבת, נחשב כביכול שבא על אשת איש, ולכן הוא חייב מיתה.

אך כדרכנו בקודש, חשבתי לומר עוד משהו קטן, ע"פ דברי התורה שאומרת- "שמור את יום השבת לקדשו כאשר ציוך ה' אלהיך". למה?

אז בגדול הפשט הוא- כי ה' הוצאנו ממצרים מבית עבדים, שנאמר "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויצאך ה' אלהיך משם ביד חזקה ובזרע נטויה על כן צוך ה' אלהיך לעשות את יום השבת"

ואם כך, אז מכיוון שאת השבת מקיימים, כי ה' הוציאנו מבית העבדים במצרים, לכן לא שייך שהגויים יקיימו אותה וינוחו בה. שהרי אותם ה' לא הוציא ממצרים, אלא רק את ישראל.

אך אם נלך אחורה, נראה שישנה סיבה נוספת לשמירת השבת, שנאמר "זכור את יום השבת לקדשו". למה?

אז בגדול הפשט הוא- כי ה' ברא את העולם בשישה ימים, ונח ביום השביעי, שנאמר "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו"

ואם כך, אז אני חושב שע"פ הסיבה הזו, הגויים כן יכולים לשמור שבת. שהרי העולם נברא גם בשבילם וגם הם חלק מהבריאה.

אך אני חושב לומר, שברגע שהקב"ה הוציאנו מבית העבדים במצרים, ונתן כעת סיבה נוספת לשמירת השבת, אז מרגע זה והלאה, הגויים כבר לא יכולים לשמור שבת ולנוח בה. שהרי אותם ה' לא הוציא ממצרים, אלא רק את ישראל.

ואם כך, אז יוצא שהשבת האחרונה, שהגויים כביכול, כן יכלו לשמור, זו השבת שלפני פסח שבו יצאנו ממצרים.
ומכיוון שביחס לישראל שמונים את השנה לפי הירח, שהיא המאור הקטן, הגויים מונים את השנה שלהם לפי השמש, שהיא המאור הגדול, לכן השבת הזו נקראת- "שבת הגדול".

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים