תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

"לפני עור לא תתן מכשול"
שמות
כותב החידוש: דוד טברסקי

מראה מקומות: ויקרא

לכאו' היה מקום לבוא ולהקשות שבכל מעשה הכשלה שעובר המכשיל בלפני עור לא תתן מכשול יעבור גם הנכשל כגון בנזיר שהביאו לו כוס יין יעבור הנזיר על לפני עור שעכשו מכשיל את המכשיל כי גם הוא עכשו בשתיה שלו מברר שנתינת היין היה מעשה הכשלה שהרי כל זמן שהוא לא שתה לא עובר המכשיל ורק בשתיתו?

ויותר מזה שיצא שגם המכשיל הראשון יעבור על שני לפני עור גם בחלק הזה של ההכשלה שמכשיל את הנזיר ב"לפני עור" ואם נגיד שאה"נ אז גם הנזיר יעבור על עוד לפני עור וכו' ולא יגמר?

אז אפש"ל באופן כזה שהרי יש חקירה אם כל האיסור של לפני עור זה איסור שנאמר עוד לאו נפרד וחדש שאסור להכשיל בכל האיסורים בנ"א אחר או שנאמר שהתחדש באותה הסיבה עצמה של כל איסור כגון נזיר שלא ישתה יין שגם אסור לו לגרום לשתיית היין של נזיר אחר וא"כ לפי הצד השני שזה עוד פרט באיסור של נזיר אז א"כ לא שייך לומר שיהיה לפני עור על לפני עור כי זה לא איסור עם תוכן מצד עצמו אלא רק באיסור נזיר וממילא לא יעבור הנזיר שהכשיל את המכשיל בלפני עור.

ועוד היה אפש"ל שכמו שמצאנו בלשון הרע שיש מן האחרונים שנוקטים שעובר רק על הלאו הזה ולא על כל הלאווים שיכולים להיכלל בדבר שעשה כי יש סברא מסוימת לבוא ולהגיד שכיו שזה שייך תמיד אז כבר התורה כללה את"ז וממילא גם כאן שתמיד יעברו זה כבר כתוב בלאו הראשון אבל לפ"ז לאו אחד הנזיר גם יעבור.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים