תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מהיכן הגיע אליעזר עבד אברהם
בראשית
כותב החידוש: אריה ברדא

מראה מקומות: לך לך

כולנו מכירים את אליעזר עבד אברהם ואני מאמין שאתם יודעים מאיפה הוא הגיע וכדי לשבר את האוזן אבי את המדרש שמראה לנו מהיכן הגיע ולאן הגיע

 מובא במדרש, כל ימיו של אברהם משעה שעמד על דעתו ובא בחברת אנשים, היה מלמד את הכל דעת ה' ועשיית חפצו. וזה מה שנאמר 'ואת הנפש אשר עשו', אמרו חכמים אם מתכנסים כל באי עולם לברוא אפילו יתוש אחד, אינם יכולים לזרוק בו נשמה. ואתה אומר ואת הנפש אשר עשו? אלא אלו הגרים שגיירו, ללמדך שכל מי שהוא מקרב את הנוכרי ומגיירו כאילו בראו.

באחת הפעמים יצא נמרוד לצוד ציד, ואיבד את הדרך, עברו כמה ימים והרעב החל להציק לו, פתאום ראה אור מנצנץ. התקרב וראה מקום של בני אדם, שולחן ערוך ופת מצויה אמר, זה נראה כמו פונדקו של אברהם אבינו. אך אם אכנס ספק אם ישאיר אותי חי, ואם לא אכנס אמות ברעב, אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי, אזר אומץ ונכנס. בינתיים הגיע אברהם וראה את נמרוד ויכבדהו בכבוד מלכים. לאחר כמה ימים אמר נמרוד היאך יתכן, זה שרציתי להורגו ולכבשן האש השלכתיו מכבדני כך?

וכשבא לפנות לדרכו בא ושאל את אברהם את אשר התפלא ותהה לעצמו, ויען אברהם ויאמר, הנה כולם באים אצלי ואוכלים, ומברכים אותי 'האלוקים ישלם לך', והרי אתה אלקים. כך אמרת בסמוך לכבשן האש. ולכך הנך צריך לשלם לי הכל'! ראה נמרוד כי נקלע לצרה והחל לחשוב מה יענה. ומשלא מצא, אמר לו אברהם, על מה תרבה במחשבה? תודֵה כי בן אנוש אתה ולא אל, ובכך תפטר מכל חובותיך. הוציא נמרוד שטר וכתב עליו: 'אני נמרוד בן כוש בן חם, איש אני ולא אל. ומי אשר אלקים אמת, הוא שלם ישלם לי גם עבורך'!

ובכך נפטר נמרוד מהתשלום ואברהם שלח אותו לדרכו. ואף הרוויח שגם נמרוד הודה שהוא לא אלוקים. ולא זו בלבד, אלא שמגלה לנו עוד זה המדרש את אשר ישאל המתבונן בהמשך הפרשה דמהיכן הגיע אליעזר עבד אברהם? ומביא כי לנמרוד היו שני בנים, האחד מרדון והשני אליעזר. ואליעזר פעל בכל דרכיו היפך מדברי אביו, ולכן כאשר אברהם ניצל מאור כשדים נתן לו נמרוד את אליעזר במתנה וכל מטרתו בכך היתה שאליעזר יכעיס גם את אברהם ואף איתו ינהג נגד רצונו כפי שהיה עימו. אך לא איש אל ויכזב, מיום שדבק אליעזר באברהם נהג בדיוק כמותו, ולא מש מתוך האוהל והוא דולה ומשקה מתורת רבו.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים