תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מהיכן לחז"ל שרועי לוט היו מרעין בהמתן מן הגזל – ועל כך פרץ הריב?
בראשית
כותב החידוש: בועז שלום

מראה מקומות: פרשת לך לך פרק יג פסוק ז

 וַֽיְהִי־רִ֗יב בֵּ֚ין רֹעֵ֣י מִקְנֵֽה־אַבְרָ֔ם וּבֵ֖ין רֹעֵ֣י מִקְנֵה־ל֑וֹט וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י אָ֖ז יֹשֵׁ֥ב בָּאָֽרֶץ: (בראשית פרק יג – ז)

רש"י מפרש:
(ז) ויהי ריב – לפי שהיו רועים של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם, ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומרכ והכנעני והפרזי אז יושב בארץ ולא זכה בהל אברם עדיין:

כשמעיינים בפסוקים לכאורה אין כל גילוי לדרשת חז"ל ענין רעיית צאן לוט מן הגזל.
בפסוקים נאמר – (ה) וְגַם־לְל֔וֹט הַהֹלֵ֖ךְ אֶת־אַבְרָ֑ם הָיָ֥ה צֹאן־וּבָקָ֖ר וְאֹהָלִֽים: (ו) וְלֹא־נָשָׂ֥א אֹתָ֛ם הָאָ֖רֶץ לָשֶׁ֣בֶת יַחְדָּ֑ו כִּֽי־הָיָ֤ה רְכוּשָׁם֙ רָ֔ב וְלֹ֥א יָֽכְל֖וּ לָשֶׁ֥בֶת יַחְדָּֽו: (ז) וַֽיְהִי־רִ֗יב בֵּ֚ין רֹעֵ֣י מִקְנֵֽה־אַבְרָ֔ם וּבֵ֖ין רֹעֵ֣י מִקְנֵה־ל֑וֹט וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י אָ֖ז יֹשֵׁ֥ב בָּאָֽרֶץ: (ח) וַיֹּ֨אמֶר אַבְרָ֜ם אֶל־ל֗וֹט אַל־נָ֨א תְהִ֤י מְרִיבָה֙ בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֔ךָ וּבֵ֥ין רֹעַ֖י וּבֵ֣ין רֹעֶ֑יךָ כִּֽי־אֲנָשִׁ֥ים אַחִ֖ים אֲנָֽחְנוּ: (ט) הֲלֹ֤א כָל־הָאָ֙רֶץ֙ לְפָנֶ֔יךָ הִפָּ֥רֶד נָ֖א מֵעָלָ֑י אִם־הַשְּׂמֹ֣אל וְאֵימִ֔נָה וְאִם־הַיָּמִ֖ין וְאַשְׂמְאִֽילָה: 

לא מוזכר ענין הרעיה מן הגזל. אפשר לומר שמריבתם הייתה על מקום מרעה, כפשוטו של מקרא?

וגם מן 'הכנעני והפריזי אז יושב בארץ' אין הכרח להסביר על ענין הזכות של הישיבה בארץ והגזל. שאפשר להסביר כשאר מפרשים – לדוגמא פירושו של הר' יוסף בכור שור:
והכנעני והפרזי אז ישב בארץ. שלא תתמה – ארץ טובה כארץ ישראל לא תוכל לישא שני בני אדם? לכך נאמר: כי הכנעני והפריזי היו שם עמהם. עכ"ל.

ולנע"ד שההכרח הוא מכך שבפסוק כתוב "וַֽיְהִי־רִ֗יב בֵּ֚ין רֹעֵ֣י מִקְנֵֽה־אַבְרָ֔ם וּבֵ֖ין רֹעֵ֣י מִקְנֵה־ל֑וֹט".
אם מדובר היה במריבה על זכויות מרעה גרידא, היה כתוב "ויהי ריב בין רועי מקנה לוט לרועי מקנה אברם". שבוודאי אם מישהו התחיל במריבה על רקע כלכלי אין זה מבאי ביתו של אברהם או מתלמידיו, שאותם חינך על דרך ה' אהבת האדם וחסד.
אם אנו רואים שהריב מתחיל מרועי מקנה אברם, אות היא שכאן מדובר במריבה מסוג אחר, רוחנית, שעליה יצאו לריב בני ביתו של אברהם. והיות ומדובר במריבה הקשורה לחסרון המרעה, מן הסתם המריבה המתבקשת היא על היות רועי מקנה לוט מרעים בהמותיהם מן הגזל.

אמרתי את הדברים לגר"ש אסולין שליט"א, וקילסם, ולמחרת אף בא בשמחה להביא לי סייעתא
"וַיָּרִ֜יבוּ רֹעֵ֣י גְרָ֗ר עִם־רֹעֵ֥י יִצְחָ֛ק לֵאמֹ֖ר לָ֣נוּ הַמָּ֑יִם" [בראשית פרק כו פסוק כ]
במריבה מתחילים רועי גרר / לוט, לא רועי אברהם…
רועי אברהם מעוררים מריבה רק על עניינים רוחניים!

אהבת? שתף את החידוש

2 תגובות

  1. יישר כח גדול.
    ניכרים דברי אמת.
    תזכה להגדיל תורה ולהאדירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים