תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מה הטעם ברציעת האוזן אחרי 6 שנים?
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: דברי חז"ל

"כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשביעית יצא לחופשי חנם….אם אדניו יתן לו אשה וילדה לו בנים או בנות האשה וילדיה תהיה לאדניה והוא יצא בגפו. ואם אמור יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חופשי. והגישו אדניו אל האלהים והגישו אל הדלת או אל המזוזה ורצע אדניו את אוזנו במרצע ועבדו לעולם" (שמות כא, ב- ו)

מדוע עבד שלא רוצה להשתחרר לחופשי מאדונו, אז רוצעים לו את אוזנו?
ועונה רש"י בזה לשונו- "אזן זאת ששמעה על הר סיני לא תגנוב והלך וגנב, תרצע", כי זהו דינו.

ונשאלת השאלה- הרי מדובר כאן באדם שגנב והשתמש כבר בגנבה. ומכיוון שלא היה לו איך לשלם את הגנבה, אז בית הדין מכרו אותו לשש שנות עבדות, ובכסף הזה, הם שילמו את גנבתו.
וכעת אחרי שש שנות עבדות, למרות שסיים את חובו, הוא החליט שאיננו רוצה לצאת לחופשי אלא להישאר עבד. אז מה עושים לו?
רוצעים את אוזנו. למה?
כדי להעניש את האוזן ששמעה בהר סיני "לא תגנוב", והוא בכול זאת גנב.

ומשהו כאן לא מסתדר.
הרי הגנבה היתה לפני שש שנים.
א'- אז אם רוצים לרצוע את אוזנו, כעונש על כך ששמע "לא תגנוב", ובכול זאת גנב, אז למה לא עשו זאת מיד כשתפסו אותו גונב? למה זה נעשה לו רק אחרי שש שנות עבדות?
ב'- אם זהו עונש על כך ששמע "לא תגנוב", ובכול זאת גנב, אז למה רוצעים את אוזנו של רק מי שרוצה להמשיך להישאר עבד?

אלא נראה לי לומר, שהעונש הוא לא על כך שלפני שש שנים הוא גנב.
שכן, לפני שש שנים כאשר הוא גנב, אז דנים אותו לזכות- בטח לא היה לו כסף לאוכל ובגדים, ולכן הוא גנב.
ולכן יוצאים מתוך נקודת הנחה שהוא עשה זאת רק בשביל להחיות את נפשו.

כך שבתור אדם עני, איך הוא יכל לקיים את הציווי של "לא תגנוב"?!

{{{ ולכן אומר שלמה המלך- "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב".
ולכן מה עושים לגנב שכזה?
מוכרים אותו לעבד, אבל לא כעונש על כך שגנב, אלא כדי שיהיה מי שיתמוך בו וידאג לו לאוכל וביגוד.
שכן- כל מי שקנה עבד, כקונה אדון לעצמו. קנית גנב שנמכר בגנבתו?
עליך לדאוג לו לכל מחיתו, כדי שלא יאלץ לגנוב שוב.
ובנוסף לזה, אחרי שאתה משחרר אותו לחופשי, עליך לתת לו ממה שיש לך- כסף, מקנה בגדים ועוד… כדי שלא יאלץ לחזור לגנוב.}}}

יוצא אם כך, שכאשר אותו עבד, היה בעבר אדם עני שלא היה לו מה לאכול ומה ללבוש, אז הוא לא יכל לקיים את הציווי "לא תגנוב".

ומכיוון שהתורה לא מצווה דברים סתם, אלא כדי שנוכל לקיימם, לכן, נראה לי לומר, שכדי שאותו אדם עני, כן יוכל לקיים את הציווי הזה של "לא תגנוב", אז מה התורה מצווה אותנו לעשות?

למכור אותו לעבד ולשקם אותו מבחינה כלכלית ולדאוג שהוא לא יצטרך לבריות. ואז כאשר הוא יחזור להיות משוחרר, אבל הפעם לא בתור עני, אלא בתור אדם מסודר שיכול לכלכל את עצמו, אז הוא כן יוכל לקיים את הציווי הזה של "לא תגנוב".

אבל מה קורה אם אותו עבד, אחרי שש שנים לא רוצה להשתחרר, אז הוא גורם לכך, שהוא ממשיך להישאר במצב שבו הוא לא יוכל לקיים את הציווי הזה של "לא תגנוב". (כי הרי בתור עבד, לא שייך שיגנוב. כי במילא כל מה שיש לו, שייך לאדונו).

ויוצא אם כך, שאותו אדם שלא רוצה להשתחרר, מבטל ציווי מהתורה ("לא תגנוב") והופך אותו ללא רלוונטי.

לכן כעת רוצעים את אוזנו.
אוזן ששמעה בהר סיני "לא תגנוב", ואיננה רוצה לצאת לחופשי כדי לקיים את הציווי הזה, אלא להישאר בתור עבד, לכן היא תרצע.

במילים אחרות אני בא לומר, שרציעת האוזן, היא לא על כך שבעבר (בתור עני) הוא גנב. כי לאחד כזה, הציווי כביכול לא רלוונטי (מסכן, היה אנוס. ואנוס רחמנא פטרא).
אלא רציעת האוזן, היא על העתיד. בכך שאיננו רוצה להשתחרר ולקיים את הציווי של "לא תגנוב".
לכן זה נעשה רק כעת, אחרי 6 שנים (מזמן הגנבה). ולכן זה נעשה רק למי שלא רוצה להשתחרר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים