תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מה מלמד אותנו הפייטן במעוז צור
חנוכה

מראה מקומות: פיוטים לחנוכה

כולנו שרים אחרי הדלקת נרות חנוכה את הפיוט מעוז צור,ולכאו' צריך להבין למה השיר הזה יתייחד לחנוכה?? הלא הוא יכול להתאים לפסח – הבית השני עוסק ביציאה משעבוד מצרים, הוא מתאים גם לפורים – הבית הרביעי עוסק בנס פורים, אז למה התקבל בתפוצות ישראל לשיר אותו בחנוכה דווקא?? 
דבר נוסף מדוע הוא מציין רק בחנוכה שנקבעו ימי שירה ורינה הלא גם על יציאת מצרים ונס חנוכה נתקן חג ?
ובשביל להבין נקדים, הפיוט בו פותח הפייטן כאשר תכון בית תפילתי שהוא בית המקדש ותכין מטבח מצוררי  הנובחים אגמור לשבח בשיר מזמור, 
ונבאר השיר הזה מונה את כל מה שעם ישראל עבר מול צורריו,פרעה, נבוכדנצר, המן, מלכות יוון, 
מכולם נושענו אבל השיר הזה לא הסתיים עדיין אנו עוברים על עם ישראל צרות ואנחנו מבקשים מה' כי ארכה לנו הישועה ואין קץ לימי הרעה .. 
 ומה בעצם הפייטן אומר לנו בפיוט הזה ? חיינו כיהודים מלאי התמודדות ובעזרתו יתברך אנחנו נושעים מהם, אך על יהודי לדעת להודות לה 'על כל ישועה גם אם ההתמודדות הבאה כבר בפתח ..
באיזה  תקופה הדבר הזה בא באופן ברור לידי ביטוי ? בתקופת החשמונאים .. מלחמות החשמונאים נמשכו על פני עשרות שנים, וגם לאחר נס חנוכה היו מלחמות נוספות שבמהלך אחת מהם נהרג אף יהודה המכבי , 
אבל כל זאת אף שהמלאכה והנצחון לא הושלמו לחלוטין עדיין מדגיש לנו הפייטן בני בינה קבעו שיר ורננים .. 
כי כיהודים אנחנו כיום יכולים להסתכל ולראות איך כל המאורעות הם לא סדרת אירועים לא קשורה אלא הכל חלק משרשרת הדברים שנגזר על עם ישראל לעבור עד הגאולה השלמה שכל מאורע כזה בעם ישראל הוא חוליה נוספת , 
ומובן אם כן למה זה דווקא אנחנו שרים זאת ביחוד בחנוכה, כי בחנוכה שם התבטא היכולת להודות על נס שאירע למרות שצרה נוספת כבר משמשת ובאה כי ידעו בני הבינה של אותו דור את הצורך להודות על גל וגל שמושיע אותנו ה' 
ולפיכך גם מזכיר זאת הפייט שהם קבעו ימי רינה ושירה על הנס ולא מזכיר זאת על פורים כי בפורים אין כזו גדולה בקביעת ימי השמחה כי שם זה לא היה באמצע מלחמה כמו בימי החנוכה אלא נס מוחלט ולפיכך אין שבח גדול בקביעתו .

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים