תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מידת "אמת" בי"ג מידות
שמות
כותב החידוש: אריה יודלביץ

מראה מקומות: פרק ל"ד פסוקים ו-ז

בי"ג מידות של רחמים אנחנו מזכירים שהקב"ה הוא קל, רחום, וחנון, ארך אפיים, ורב חסד. ואח"כ  אומרים עוד מידה של רחמים שנקרא "ואמת" ולכאורה מה זה שייך למידת רחמים, אולי אדרבא "אמת" יותר מתאים למידת הדין שהולכים  בדין האמת ללא משא פנים. ונראה לפרש עפ"י הגמרא ראש השנה י"ז. על מידת ורב חסד אומרת הגמרא מטה כלפי חסד, היינו שכאשר רואה הקב"ה שיש מחצה על מחצה במשקל העוונות כנגד המצוות, אז הקב"ה ברוב חסדו מטה כלפי  חסד. ולכאורה מכוח מה הקב"ה מטה כלפי חסד, הרי סו"ס אין  לאדם זה עוד זכויות, ויש כאן לכאורה מידה שאינה ישרה, ע"ז באה המידה  שנקראת "ואמת" עם ו' החיבור שאכן יש כאן אמת  באותה מידה של רב חסד- מטה כלפי חסד, ואם תשאל היכן האמת? התשובה היא בהמשך המידה "נוצר חסד לאלפים"  היינו שהקב"ה שומר זכויות לאלפי דורות הבאים, ובזכות  זה הקב"ה מטה כלפי חסד לאלו הצאצאים שצריכים שיטו להם את הכף. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים