תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מנפילה לתקומה
ויקרא
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת ויקרא

וְאִם נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְעָשְׂתָה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת יְהוָה אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְלֹא יָדַע וְאָשֵׁם וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ:

הקב"ה נתן לנו שכל לבחון את המציאות ולהחליט בכל מצב נתון מהי הבחירה הנכונה והמדויקת ביותר עבורנו. כאשר הבחירה נכונה אנו שמחים בחלקנו עקב תוצאות מבורכות. אך כאשר אנו שוגים ולא פונים אל הדרך הנכונה, תחושת פספוס ועיצבון עלולים להיות מנת חלקנו.

הבחירה הינה במחשבה בדיבור ובמעשה…

דוד המלך אומר בתהילים:"אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך." פשט הפסוק מובן, אשרי הנבחר ע"י הבורא והשוכן בחצרות ה'.

אך בעומק הדברים;

'אשרי' לשון אושר, שמחה…

'תבחר' עניין הבחירה החופשית.

'ותקרב' התקרבות לעשיית רצונו.

'ישכון חצריך' השראת השכינה  בחצרות בית ה'.

מאושר הוא הבוחר ברצונו יתברך וממילא  השראת שכינה חודרת בו.

"…נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא" חטא מלשון חסרון- להחטיא את המטרה…חז"ל מלמדים אותנו ש"כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו". אם ניקח את סופי התיבות של "נפש כי תחטא" נקבל צירוף מילת 'איש' שכידוע מדברי רש"י 'איש' לשון חשיבות…. הסיכוי להימצא במציאות של חטא לא נמצאת דוקא בפחותים…וכבר אמרו חז"ל "אם ראית תלמיד חכם חוטא אל תהרהר אחריו…שודאי עשה תשובה…:"וְעָשְׂתָה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת יְהוָה אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה…"

הגדולה אצל החכם היא הקימה מהחטא ולא ההישארות בו.

עם הארץ החוטא נופל ונופל עד הגיעו לבורות נשברים…וממילא הקימה היא קשה ביותר….אך החכם סר מן החושך ואף לומד לקח בכדי לא ליפול שוב כאמור: "וְאָשֵׁם" אותיות 'אמוש'…

ומניין לומדים את למידת הלקח של בעל המעלה?

תשובה: "וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ:" העון אינו מפילו אלא גורם לנשיאה,להתרוממות לדרגה גבוהה יותר ככתוב :"ממכותייך ארפאך" הירידה אצל השפל מובילה להתדרדרות ואילו אצל  החכם,הצדיק- לקימה גדולה יותר! "שבע יפול צדיק וקם".

החיבור לקודש,לתורת החיים מביאה את החכם להתמודדות במאבק עם יצרו ובכך הינו בדרך הנכונה. וכבר יעץ הבורא לכל אחד מאיתנו:"כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" המילה 'טוב' ערכה המספרי 17…כאשר נחבר את הספרות נקבל 1+7=8

ספרה המבטאת עניין המעל לטבע. כיוון שהיצר הוא מאש ואנו בשר ודם וע"פ טבע הסיכוי לנצח במלחמה עימו קלוש ביותר ללא המתנה שקיבלנו בסיני… ומעניין שאם ניקח את מספר המילים בפסוק נקבל 17…כמניין 'טוב'…:)

התורה מביאה את האדם לשלימות כך שגם כאשר ישנם מעידות ואף נפילות עם חיבור לקודש אין להתירא משום נסיגה כיוון שישנם הפקות לקחים "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם" ומכאן מסר גדול לאדם: " אין יאוש בעולם כלל" שהרי הדרך המובילה לעשיית רצונו רצופה מכשולים רבים, אך יש למעלה מי ש'מחשב מסלול חדש' גם כאשר אנו שוגים: "נפש כי תחטא". ומעניין שמספר האותיות בפסוק המובא הוא 60 כמניין האות ס' האות השלימה בא לרמז שכדי להגיע לשלימותנו ישנם  מעין החטאת מטרות…אך כאמור החטאות אלו בפנימיות העניין מובילות אותנו- המשתדלים,בפיקוח נכון לעשיית רצונו השלם של הבורא.

לאות ס' ישנו ערך(60) השווה למילים: 'גאון', מילה המבטאת אדם שלא רק לומד מושכלות ומבין דבר מתוך דבר אלא ביחד מכל נפילותיו התוצר של מהלך חייו הוא בכך שהוא זכאי. וזאת בזכות המעידות, העונות שנשאו את המתמודד כלפי מעלה. אך כמובן רק בדיעבד שהרי איסור חמור הוא בלכתחילה לחטוא בשביל לשוב…כאמור ביומא:" האומר אחטא ואשוב…" ומעניין ש'גאון' גימטריא: 'יחד… זכאי…'

ויהי רצון שאם נפלנו נקום ונתרומם למקומות גבוהים ונישאים ובעוז ותעצומות נשתדל כולנו שכל עבודתנו תהיה לשם שמיים אכ"יר!

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים