תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מעלתה של אשת רבי עקיבא
כללי
כותב החידוש: י, מאיר ר

מראה מקומות: נדרים דף נ ע'א, ירושלמי נדרים,אבות דרבי נתן

בעיצומם של ימי הספירה נהגו העולם מלבד להתאבל על תלמידי רבי עקיבא  גם להיזכר בדרך המיוחדת שעבר רבם הדגול עד שהגיע לאן שהגיע, וכמובן שמעל הכל מתבלטת דמותה של רחל רעייתו .  קשה אפילו לתפוס את היקף ההשפעה שיש לתוצאה של מסירות נפשה של רחל קרוב לאלפיים שנה אחורה .. לצורך העניין שנבין רבי עקיבא העביר את התורה לחמישה תלמידים, רבי יהודה, רשבי', רבי מאיר, ר' אלעזר בן שמוע, ורבי נחמיה, כמעט כל המשניות זה תלמידי רבי עקיבא .. [כמבואר ברש'י מגילה דף ב' ] הגמ' דנה בדברי המשניות של ..תלמידי רבי עקיבא שהם עיקר המשניות תורה שקיבלו מרבם, וכל זה עד הלימוד בימינו אנו תוצאה של מסירות נפש של בת עשירים אחת ששכנעה רועה צאן שהיא חזתה שיכול להגיע רחוק ללכת ללמוד תורה.  כולנו מכירים את דברי הגמרא שמספרת שכאשר הם גרו בעוני וישנו על תבן, אמר רבי עקיבא לרחל אלמלי היה בידי, הייתי נותן לך ירושלים של זהב (מין כתר של זהב שירושלים מצוירת בו) וכאשר העשיר רבי עקיבא מייד קיים הבטחתו, מסופר בתלמוד ירושלמי כי אשתו של רבן גמליאל שהיה עשיר ונשיא ישראל, ראתה את התכשיט, וקנאה ברחל אשת רבי עקיבא, ובאה ואמרה לבעלה, והוא השיב לה, כי אין דרגתה מגיעה לרחל אשת רבי עקיבא שמכרה משערה כדי שבעלה רבי עקיבא יוכל לעסוק בתורה …       יש כאן שתי נקודות להבין, א' למה רבי עקיבא ראה צורך לתת לה תכשיט זהב שירושלים עליו למה דווקא הוא מבטא את מה שראוי לה לקבל? ולמה רבן גמליאל שהיה מעשירי ישראל עונה לרעייתו שלא מגיע לה תכשיט כזה כי היא לא בדרגתה, וכי התכשיט הזה ניתן לצדיקות בלבד [ הרי הנקודה לא הכסף רבן גמליאל היה מעשירי הדור ]  התשובה לכך אולי , סיפור זה כידוע התרחש מס' שנים אחרי החורבן, העיר של זהב נועדה להזכיר את ירושלים [ תכשיט שהיה נהוג בזמן הבית גם ] ואותו לבשו אנשים שגם בזמן החורבן הם לנגד עיניהם רואים שואפים ומקווים לירושלים הבנויה והשלמה, אומר רבי עקיבא לרחל את שאת רואה אותי היום במצב חרב ומעודדת אותי במצב הקשה שבו אנו מצויים ללמוד תורה, ואת רואה לנגד עיניך אותי כבר עולה ומתעלה למרות שכעת איני יודע אפילו אלף בית , את בדרגה ללכת עם ירושלים של זהב למרות החורבן כי בעינייך את ודאי מאמינה ורואה את ירושלים בנויה ושלמה .. וזה מה שאומר רבן גמליאל לרעייתו, את לא עמדת בניסיון הזה להאמין מתוך עוני שבעלך העם הארץ יגדל בתורה  מאחר ונשאת לי כאדם גדול בתורה ועשיר  מופלג, ולכך אינך בדרגה הזאת של לענוד עיר של זהב הניתנת כעת רק לאלו שמתוך הקושי רואים את השאיפה קמה וגם ניצבה  .

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים