תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מעלת נס פורים
פורים
כותב החידוש: בנימין מ

מראה מקומות: מגילת אסתר

מעלת נס פורים

בביאור מעלת נס הפורים דהוי יותר מכל המועדות שלא יתבטל לעולם

המדרש במשלי על פרק ט' פסוק ב' כותב שלעתיד לבוא כל המעדות בטלות חוץ מימי הפורים שלא בטלים לעולם.

והדברים צרכים ביאור מדוע חג הפורים מעולה מכל החגים שהם בטלים ואפילו שניו בהם ניסים גדולים כמו יציאת מצרים וקבלת התורה מאשר פורים דהוי חג דרבנן שלא יתבטל לעולם אפילו שהשאר בטלים.

והנה הגמ' במגילה מביא מחלוקת מהיכן קוראים את המגילה דעה ראשונה אומרת מהתחלה  ודעה שניה אומרת מאיש יהודי ודעה נוספת מתחילת פרשת המן ולהלכה נקטינן שקוראים מתחילתה.

והנה צריך לדעת מה יש בקריאת המגילה בתחילתה שיש בה דין לקרוא ממנה ומי שיפסד שם אות אחת לא יצא ידי חובתו דהרי זה לא סיפור הנס וא"כ מה החובה לקרותו.

ועוד הגמ' מקשה אסתר מן התורה מנין וצריך להבין דלא שאולים חנוכה מן התורה מנין ומה יש במעוד זה יותר מכל המועדות הדרבנן שלא שאולם מנין להם מהתורה.

והנה בקריאת המגליה בעיקרו הוי כמה סיפורים שהתחברו למקום אחד ולבסוף הוי נס הצלה ליהודים.

אולם למתבונן הוי מהלך ניסתר שמכוח כמה מקרים נוצר הצלה גדולה יותר מלפני הנפילה שהיה לעם ישראל.

וכמוכח מכמה מקומות דהנה בתחילת המגילה מסופר על כשבת המלך אחשורוש על כסא מלכותו אר בשושן הבירה ובעיקרו זה לא קשור לעיקר הנס היכן ישב עם הכיסא אולם מונח פו יסוד גדול לתחילת הנס.

דהנה הסיפור אם הכסא שבנה אחשורוש היה כדוגמת שלמה ועשו אותו ג' שנים בשושן שרק שם ידוע לעשות כמותה אבל לאחר שנבנה הכיסא לא יכלו להביא את הכיסא לעיר הבירה בבל ששם היו כל המלאכים ולכן עשו שינו לכל ההמלכה והפכו את עיר הבירה לשושן ולכאורה זה חלק שלא מענין אולם בהתבוננות ראוים שהרי צריך שמרדכי יהיה ליד מקום המלך כיון שיוכל להציל את עם ישראל ע"י שמיעת בגתון ותרש אולם מרדכי נמצאה בשושן א"כ הקב"ה מזמן משהו צדדי והופכים את עיר הבירה מבבל לשושן מקום מגוריו של מרדכי.

וא"כ כל מהלך המגילה מרשיתו ועד סופו היה מעשים נסתרים שהמסתכל מהצד חושב שזה היצתברות של מקרים אולם זה יצר את הנס.

ומתבאר ששונה מגילת אסתר ונס פורים מכל הניסים שנס פורים ניהיה ע"י מעשה מוסתר משא"כ פסח וכדו' הוי בכל רעש גדול והנס לא מוסתר אבל בפורים הנס מוסתר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים