תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מפי עליון לא תצא הרעות והטוב
ויקרא
כותב החידוש: יצחק מאירוביץ'

מראה מקומות: ויקרא ט'-י', איכה ג', תענית ט.,ב''ק כב:, ס:

בגמ' תענית ט. מי איכא מידי דכתיבי בכתובי ולא רמיזי באורייתא, ופרש"י שהחומש הוא יסוד נביאים וכתובים ובכולן יש סמך למצוא מן התורה עכ"ל, ויתכן לומר, דהנה כתוב באיכה (ג', לח') מפי עליון לא תצא הרעות והטוב ופרש"י ..אלא הרעה באה מאליה לעושה רע והטוב לעושה טוב, ויתכן לפרש שפסוק זה נרמז בתורה בפרשת שמיני, והוא בענין מה דכתיב (ט', כד') ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח וכו' וירא כל העם וירונו וגו', ומיד לאחמ"כ (י', א'-ב') ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא איש מחתתו וכו' ותצא אש מלפני ה' ותאכל אתם וימותו וגו'.

והנה בגמ' ב"ק (כב:, וכן ס:) אמרי' גבי הפסו' וכי תצא אש ומצאה קוצים דכי תצא אש משמע שיצאה מעצמה עיי"ש, וא"כ י"ל דזהו דכתיב לגבי העולה שהוא טובה ותצא אש, וכן גבי מיתת נדב ואביהוא ותצא אש, שהאש יצאה מעצמה דמפי עליון לא תצא הרעות והטוב אלא ע"י מעשי האדם, שכיון שזכו בנ"י ממילא יצאה אש, וכיון שהקטירו בני אהרו אש זרה ממילא יצאה האש.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים