תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

מרבים שלום בעולם
ברכות
כותב החידוש: מאיר פריד

מראה מקומות: דף סד.

" אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בנייך לימודי ה' ורב שלום בנייך, אל תקרי בנייך אלא בונייך". [ברכות סד.] יש להבין מדוע היה צריך לומר אל תקרי, וכי מה חסר אם כן נאמר בנייך שהרי שייך לכלל ישראל ומה התחדש בבונייך? ולביאור הדברים נקדים דהנה בתענית [ד.] נאמר "ואמר רבא האי צורבא דרבנן דרתח, אורייתא הוא דקא מרתחא ליה, שנאמר {ירמיהו כ"ג, כ"ט} הלא כה דברי כאש נאום ה', ואמר רב אשי כל ת"ח שאינו קשה כברזל וכו' ארץ אשר אבניה ברזל אל תקרי אבניה אלא בוניה". והוא מבואר שדרך תלמידי החכמים, דרך בוני העולם, הוא להיות בכעס וריתחא כל היום. והדברים מפליאים מאוד שהלא הת"ח הוא הדגל שאליו עיני כל נשואות, אור לכל האומה, ובפרט ע"פ מה שאנו אומרים כל יום מרבים שלום בעולם, וכי לזה יקרא שלום? בכעס ועצבים? ובעל כרחינו שטמונה כאן הבנה חדשה בגדר "שלום", דדעת בעלי בתים שהיא הפך דעת תורה שמושג שלום הוא חיים רגועים בלי להזיז כלום ובלי לשנות מאומה, וכל יציאה מהשגרה הוא שבירה של דרך השלום, ולזה מחדשת לנו התורה דלא כן הוא, אלא שלום נעשה רק על ידי שיוצאים מהשגרה ומחדשים אותה ואזי השגרה היא הרבה יותר טובה ומעולה, וזה השלום מלשון שלימות שהשלימות נוצרת רק ע"י שמפוצצים סלעים ובונים בנינים, כך הוא בעולם הגשמי כך הוא בעולם הרוחני, וכפטיש יפוצץ סלע, ומשום כן תלמיד חכם שרוצה להגיע למיצוי ההבנה בסוגיא, מוכרח שילמד ברתיחה ולא ח"ו כעס על הסביבה, אלא רתיחת הדמים כדי להבין בסוגיא הבנה ברורה, ואח"כ כבר יקוים בו את והב בסופה.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים