תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

משניות אבות
אבות

מראה מקומות: פרק ג

העוה"ז דומה ללילה
הנעור בלילה וכו' הרי זה מתחייב בנפשו

נראה לפרש כוונת התנא עפ"י מה שאמרו חז"ל שהעוה"ז דומה ללילה, ובא לרמוז שאם אדם נעור בלילה וחושב שהוא מנהיג את עצמו בעולם הזה, ולכך הוא נעור דהיינו משים עצמו עירני לכל דבר כאילו שהוא מנהל את הבריאה, ע"ז אומר התנא שהוא מתחייב בנפשו.

 

פרק ג' משנה ד'

היוצא יחידי עם תחושה שה' אינו עימו
הנעור בלילה והמהלך בדרך יחידי וכו' הרי זה מתחייב בנפשו

יש להעיר בלשון התנא 'יחידי' אמאי לא תנן 'לבד'. שהרי לשון יחידי הכוונה בזה ליחיד שבא מרבים וכמו שכ' מושיב יחידים ביתה (תהילים סח, ז) והכוונה בזה לאיש ואשה הבאים כל אחד ממשפחתו, וא"כ מדוע תנן 'יחידי' דמשמע מרבים.

ונראה לי שבאמת אין איסור לילך לבד שהרי אין מקום שה' פנוי ממנו ומהו 'יחידי', אלא הכוונה למי שהולך ומרגיש יחיד בזמן שבאמת אינו יחיד כי הוא עם הבורא, ועליו תנן שהוא מתחייב בנפשו, והנה אמרו חז"ל שהעולם הזה דומה ללילה, ונראה שאפשר לפרש כוונת התנא ג"כ שמי שהולך בעוה"ז ומרגיש שהוא הולך יחיד בעולם בלא ה' הרי זה מתחייב בנפשו.

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים