תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

נקיון רוחני המוביל לאושר אמיתי
דברים
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת שופטים

 
"לֹֽא־תִטַּ֥ע לְךָ֛ אֲשֵׁרָ֖ה כָּל־עֵ֑ץ אֵ֗צֶל מִזְבַּ֛ח יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֶׂה־לָּֽךְ׃"

משאלת כל אדם להשיג את השמחה והאושר. כולם מנסים ומשתדלים רבות להשיג יעד זה, אך גם כאשר אנו מצליחים, מסתבר שהשהות של משאלת ליבנו מלווה אותנו זמן מועט ביותר.
 אך האם כך נגזר עלינו? להתחבט בתוך קשיים המלווים באי סיפוק ושמחה אמיתית לאורך חיינו?
אלא שהדבר תלוי בנו…על דרך הדרש ניתן לראות בפסוק המופיע את סיבת אי הצלחתנו.
"לֹֽא־תִטַּ֥ע לְךָ֛ אֲשֵׁרָ֖ה" – עצם העניין  ש'האשר' ו' בחולם…(אותיות "אשרה")מופיע אך אינו נטוע("לא תטע") בקביעות בנו נובע מכך ש…
"כָּל־עֵ֑ץ"- עץ מרמז על התורה הקדושה המצמיחה 'פירות' מתוקים להוגה בה אך המילה 'כל' כידוע באה לרבות… עוד צמחיה נוספת, יש צמחים הפורחים והמלבלבים ויש כמובן גם קוצים וברקנים.
כאשר נשים פירות מתוקים ויפים יחד עם פרי רקוב אט אט כל הטובים ירקבו.
כך בעניין הגשמי, ערבוב טוב ברע עלול להביא להשפעה לא חיובית. ומעניין שאם ניקח עקרון זה ונשליך אותו בעניין הרוחני נראה את אותה השפעה. טוב מוחלט עלול לאבד מערכו העצום עקב נסיגה… בקירבה לממעט אותו…הגמרא מספרת על אלישע בן אבויה שהיה גדול עולם אך עם כל גדלותו איבד ערכו בגלל ספרי מינים שהיו בחיקו…"כל עץ" – כל' לרבות עוד דברים המקנים צמיחה אך לא תמיד חיובית וזה גורם לאי נטיעת האושר…("לא תטע לך אשרה"). אך אם אדם יזבח, יקריב מעצמו וימסור נפש על עניין זה,בהשתדלות גדולה ובהתנתקות ממה שמרחיקו…יראה ברכה גדולה בעמלו בקודש ובשמחה הנלווית בדבר. כידוע, החכמה של הבורא והוא מחליט מי יקבלה…"כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה" אדם שבוחר בקודש בסור מרע ועשה טוב" ימצא חן ושכל טוב…"אֵ֗צֶל מִזְבַּ֛ח" ראשי תיבות: אנחנו צריכים למסור מעצמינו- זו בחירה חכמה. המוסר נפשו  מעצמו( מכל נסיונותיו) על עבודת ה' בחירתו מדויקת.  ואין שמחה כשמחת הפועל באופן זה. וע"י כך מוסר לו הקב"ה דעת רחבה הממלאת בשמחה והרי אין שמחה כשמחת הרחבת הדעת! כשם שהגמרא בנדרים אומרת: "אם דעת קנית מה חסרת ואם דעת חסרת מה קנית."
להתנתק מאורח חיים קלוקל כלל אינו פשוט…אך מסתבר שההקרבה משתלמת!
כיוון שכאשר אנו פועלים לפי רצון בוראינו ואיננו מומרים אף לדבר אחד האושר האמיתי הוא מנת חלקנו ולא כעובר אורח הפורח… אלא יש קביעות הנטועה בנו לאורך חיינו. אך אם נסטה לתרבות הזרה לנו, כספרות חיצונית או מדיה חיצונית שלכאורה נראית כדבר נצרך ומוכרח ה'מהנה' והממלא את זמננו…מה נענה ליום הדין ומה נצטדק לפני בוראנו המצוונו לא לתור אחר עינינו האסור בתכלית האיסור והמכלה כל חלקה טובה. בביטול קדושה הנרכשת במהלך שנות עבודתנו את בוראנו. דומה הדבר לאדם השותל עץ הנישא לגבהים המרהיב ביופיו המלא בכל טוב כאשר מידי כמה שנים נכרת גזעו,כאב ואכזבה רבה ילווה את המשקה והמטפל בעץ זה. כך גם בעבודת ה'…המשנה ביומא זעקה:"האומר אחטא ואשוב אין יום הכיפורים מכפר" אנו מוכרחים להיות עבדי ה' ולהוכיח לעצמינו ולבוראנו על גדולתנו בחיי תוכן פנימי ואמיתי:"עם זה יצרתי לי תהילתי יספרו"
ואז ממילא יתקיים בנו הסיפא של הפסוק:" אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֶׂה־לָּֽךְ׃" האושר האמיתי הלא מדומה…יהיה מנת חלקנו! אושר אינו יורד מלמעלה על האדם, האדם במחשבתו דיבורו ומעשיו מביא על עצמו ברכה זו. ועל ידי כך הגאולה הפרטית מגיעה,ע"י המסירות נפש! וזו מהות הגאולה הפרטית! שהרי בעניין הופעת המשיח מובא תיאור:"עני ורוכב על החמור" הגאולה של האדם נוצרת כאשר הינו רוכב על החומר( אותיות חמור)….וכשמוסר נפשו-נגאלת נפשו: "ולמוסרה בני אתונו…"
חלש יאמר גיבור אני! נשמח את בוראנו בעיסקנו בתורה,בעבודת המידות הטהורה באהבת ישראל האמיתית ובסור מכל דבר רע הנוגד את רצונו יתברך! ברוכים תהיו לה' שבת שלום ומבורך:)

 

אהבת? שתף את החידוש

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים