תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

נר חנוכה, מצוה בגופא או בחפצא
שבת
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: גמרא שבת, עדיות.

איתא בגמרא ברכות מצות חנוכה נר איש וביתו וכו ולבית שמאי פוחת והולך ולבית הלל מוסיף והולך, חד אמר שדעת בית שמאי דהדלקת הנר כנגד פרי החג ולכן פוחת והולך, ודעת בית הלל מוסיף והולך משום דמעלין בקודש ואין מורידין. ולכאורה יש להבין הלשון ״מצות חנוכה נר איש וכו״ היה לו לכתוב שמצות חנוכה היא הדלקת הנר כמו שאומרים בברכה ״להדליק״ נר חנוכה. ועוד, על פניו משמע שפה החמירו בית הלל יותר מבית שמאי, שסברו מוסיף והולך משום דמעלין בקודש וא״כ למה מחלוקת זו לא נמנתה במסכת עדיות בקולי בית שמאי וחומרי בית הלל!?

אלא אפשר לומר, שחנוכה הוא החג שההתעסקות בו היא מספר דקות ביום שהוא רק הדלקת הנר משא״כ שאר חגים שיש בהם מספר מצוות, ובא להשמיענו שמצות חנוכה היא בגברא ולא בחפצא, שהאדם יזכה לגאולה פרטית ולאור האלקי בקרבו והדלקת הנר הוה כמראה מקום משום שהנר רומז לאדם, ״נר״ ראשי תיבות נפש רוח, ולכן איתא בגמרא מצוות חנוכה ״נר איש וביתו״ היינו שעיקר המצווה בחנוכה זה הנפש רוח של האיש, ולכן עם עוד אחד מבני הבית חשקה נפשו להדליק, אז ידליק אך הוא כדברי הגמרא ״והמהדרין וכו״, ולפי״ז אף כאן יחמירו ב״ש על ב״ה, שב״ש סוברים דמהיכן יש כח ומושג לאדם באור אלקי זה!? ולכן הדלקת הנר תרמוז בדומה לפרי החג, דכמו שבפרי החג פוחת והולך אף הנרות, אך ב״ה אומרים שכל יהודי אף הפשוט ביותר יכול לזכות לאותו אור אלקי מחנוכה, ולכן מוסיף והולך דמעלין בקודש, ולפי״ז אתי שפיר דב״ש מחמירים וכדלעיל.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים