תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

סולם יעקב
בראשית
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"והנה סלם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" (בראשית כח, יב,)

 

בפסוק זה מופיעים גם השמים וגם הארץ. ומדוע כל אחד מיהם נקרא כך?

 

השמים נקראים כך, מכיוון שהם נבראו מאש ומים, לכן הם נקראו כך.

אך מצד שני, אם עושים חשבון פשוט אז: אש + מים = אשמים ולא שמים. אז לאן נעלמה לה האות א'?

 

לפני שנענה על כך קודם נסביר גם למה הארץ נקרא כך?

וזה משום שהיא רצה לעשות את רצון קונה. ואם כך, אז גם כאן יש חוסר התאמה בין הסיבה לשם. שכן, אם כדור הארץ רץ לעשות רצון בוראו, אז היה צריך לקרוא לו רץ ולא ארץ. מאיפה באה האות א'?

 

לשתי השאלות הללו ישנה תשובה אחת שמיישבת את שני העניינים. האות א' ירדה מהמילה "אשמים", וכך הם התקצרו למילה- שמים, ז"א שהיא ירדה מהשמים והצטרפה למילה "רץ", וכך היא התארכה למילה "ארץ".

 

ולמה הקב"ה עשה כן?

כי כל תכלית בריאת העולם, היתה כדי לעשות לו דירה בתחתונים. אז הוא ברא כאן למטה את ה- רץ (הארץ) והוריד מלמעלה (מהשמים) את האות א' שמסמלת את אלוקותו ואלופו של עולם, כדי להשכין את שכינתו גם כאן בארץ (ולא רק בשמים).

 

"ארץ" בגימטריה = 291. ובמילים: מאתיים תשעים אחת, ר"ת- אמת.

אז כמו שהאות א', הופכת את ה- מת, ל- אמת, כך היא הופכת את ה- רץ, ל- ארץ (ואת ה- צר, ל- אצר)

 

אך יש משהו שמפריע לאלוקותו יתברך להתגלות כאן בעולם הזה. ומהו?

שרו של עשיו- המלאך סמאל שכול פעם מנסה להכחיש את קיומו של הבורא ושולח בנו את יצר הרע להחטיאנו נגדו.

 

אך מצד שני, יש ביכולתנו להתגבר עליו ולבטל אותו. ולשם כך באנו לעולם. וכמדומני, את זה רומז הקב"ה ליעקב כשמראה לו בחלום "והנה סלם מוצב". כשם שהורדתי את האות א' מהשמים (מ- אשמים) לארץ כדי להשכין שכינתי כאן בתחתונים, כך עליך גם כן לעשות לי דירה בתחתונים ולקדש שמי ברבים, בכך שתתגבר על כוחות הרשע (עשיו ולבן) ותדע להיבדל מהם ולא לתת להם להשפיע עליך לחשוב שאין בורא לעולם ואיש הישר בעיניו יעשה. וע"י כך תבטל את חיותו של המלאך סמאל. איך?

כמדומני בכך שגם אתה תוריד את האות א' מהשם שלו (האות א' רומזת כאמור לאלופו של עולם שממנו כוחות הטומאה יונקים את חיותם), ואז מהמילה סמאל, תישאר המילה "סלם" שבעזרתו תצליח לעלות מעלה מעלה השמימה (כשכר על כך שהתגברת על היצר).

 

אך אם חלילה לא תעשה כן, אלא במקום לרוץ לעשות את רצון קונך, תלך פתי אחרי יצר הרע ומרעיו (מבחינת אדם לאדם זאב וכדומה), הרי שאתה עלול גם לרדת באותו סלם ולהגיע ארצה עד למטה (כעונש על כך שלא התגברת על היצר). כך שהכול בידיך. אך אם תרצה עזרה- אני לימינך ושמרתיך בכל אשר תלך (כי אם אין ה' עוזרו, אינו יכול לו).

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים