תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

סיום מסכת בתשעת הימים
כללי

מראה מקומות: תשעת הימים

נהגו בקרב החסידים ואנשי מעשה לעשות סיום מסכת בימים אלו, שבין ראש חודש אב לתשעה באב, ועושין סעודה בבשר ויין לגומרה של תורה.

בטעם הדבר אולי יש לומר:

ונקדים דבר חידוש שהובא בספר 'הליכות שלמה' (ח"ב עמוד שי"ט) מרשימות כת"י הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שכתב טעם לאכילת סופגניות ומאכלי מזונות בימי חנוכה.

כי בחנוכת בית חשמונאי טיהרו את כל המקדש ואילו את אבני המזבח ששקצום היונים לא ידעו לטהרם וגנזום (ע"ז דף נב:), והצטערו על כך, ולכן נהגו במאכלים שמברכים עליהם ברכת מעין שלש שבה מזכירין "ועל מזבחיך", משא"כ בברכת המזון שאין מוזכר בה המזבח כלל.

כעין זה יכולים לומר כאן, כי מראש חודש אב מתאבלין על בית המקדש שחרב ושמם, ובנוסח הקדיש שאומרים בסיום מסכת מוזכר בנין בית המקדש, ושיכלול ההיכל, מה שלא נזכר בשום נוסח של קדיש, ולכן מהדרין אחר סיום מסכת בימים אלו.

וזה לשון נוסח הקדיש:

יתגדל ויתקדש שמיה רבה, בעלמא די הוא עתיד לאתחדתא, ולאחיאה מתיא, ולאסקא יתהון לחיי עלמא, ולמבנא קרתא דירושלם, ולשכללא היכלה בגוה, ולמעקר פלחנא נכראה מן ארעא, ולאתבא פלחנא די שמיא לאתריה, וימליך קודשא בריך הוא במלכותיה ויקריה.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים