תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

עוד אבינו חי
בראשית
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"עוד אבינו חי, עוד אבינו חי,
עוד אבינו, עוד אבינו, עוד אבינו חי…
× 2
עם ישראל, עם ישראל, עם ישראל חי,
עם ישראל, עם ישראל, עם ישראל חי,
× 2

כששרים "עוד אבינו חי", למי מתכוונים?
בטח ליעקב אבינו…
וזה מתחבר עם המשך השיר- "עם ישראל חי". שהרי- ישראל, זהו שמו השני של יעקב, ועל שם זה, כולנו בני יעקב, קרויים עם ישראל.

אך מה שבאמת מעניין בשיר הזה הוא, שהשיר הזה מתחבר לדברי חז"ל שאמרו- "יעקב אבינו לא מת", וזה אולי הכוונה בשיר- "עוד אבינו חי".
ואיך אפשר לומר דבר כזה?
אלא מה, אמרו חז"ל- "מה זרעו בחיים, אף הוא בחיים". וזה אולי הכוונה בשיר- "עם ישראל חי".

כל עוד עם ישראל חי, אז יעקב שחי בתוכנו, נחשב ש(גם )הוא עדיין חי.

אך חשבתי לתת הוכחה וראיה לכך מכיוון קצת שונה

אחרי שעשיו גילה שיעקב קיבל את הברכה במקומו, אז "ויאמר עשיו בליבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי".

דבריו נאמרו לרבקה אמנו בנבואה והיא אמרה- "למה אשכול גם שניכם יום אחד". במילים אחרות, אתם תמותו באותו היום.

אבל בפועל מה שקרה הוא, שיעקב נפטר בסוכות, ורק כעבור 70 יום, הוא הגיע לקבורה במערת המכפלה. אבל אז הופיע מתוך חלום בלהות, אחיו עשיו ודרש ללא לאות, שבמקום האחרון שבמערת המכפלה שהיא קבר האבות, הוא זה שיקבר ולא יעקב, ולא שום אח אחר או אחות.

אז ויאמר חושים בליבו- "עשיו לא יודע שבשביל להיקבר במערה, צריך קודם כל למות?!" ואז הוא שלף חרב וכרת את ראשו של עשיו.

יוצא אם כך, שעשיו לא נפטר באותו יום שבו נפטר יעקב, אלא בימי אבלו של יעקב. למה?
אולי משום שהוא אמר "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי".
אתה רצית להרוג את יעקב בימי אבלו של יצחק, דינך שיהרגו אותך בימי אבלו של יעקב.

ואם כך יוצא, שמצד אחד- עשיו ויעקב לא מתו באותו היום, אלא יעקב מת 70 יום לפני שעשיו מת.
אך מצד שני- רבקה אמרה שיעקב ועשיו כן ימותו באותו היום.
אז איך מיישבים את הסתירה ?

אלא מה, אני חושב לדעתי שמוכרחים לומר מכאן, שגם אחרי שיעקב מת בסוכות, הוא בעצם המשיך לחיות.
כי מה עשיו (עדיין) בחיים, אף הוא (יעקב עדיין) בחיים.
כך שרק כעבור 70 יום כשיעקב הגיע לקבורה במערה, ועשיו נהרג. אז רק אז אפשר לומר שגם יעקב מת.

((( אז כשחז"ל אומרים- "יעקב אבינו לא מת", הכוונה אולי ל 70 יום שהיו, מרגע שהוא נפטר, עד לרגע שבו גם עשיו נפטר. ב70 יום הללו שבהן עשיו עדיין היה חי, אפשר לומר גם על יעקב שהוא לא מת.)))

אז עשיו אומנם מת, אבל מצד שני, מה זרעו בחיים, וממשיך את דרכו לנסות להרוג את יעקב (אותנו), אז אפשר אולי לומר, שגם עשיו חי (בתוכם).

אז אם עשיו כביכול עוד חי, אז מוכרחים אולי לומר בגלל זה, שגם יעקב חי (בתוכנו). שהרי:

א'- רבקה אימם אמרה, שכול עוד זה חי, אז גם השני יחיה (כי זה לעומת זה עשה אלהים).

ב'- אם יעקב היה מת, אז עשיו (הכוונה לבניו), לא היו ממשיכים לרדוף אותנו עד היום…

אז מכיוון ש(בניו )עשיו עדיין חי וממשיך לרדוף אחרינו בני יעקב, אז זה אומר שגם יעקב עדיין חי. למה? כי יש לעשיו עדיין אחרי מי לרדוף. וזה הכוונה- עוד אבינו חי, למה? כי עם ישראל חי… 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים