תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

עולים ומתקנים
בראשית
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: דברי חז"ל

"ויפגע במקום ההוא וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשתיו וישכב במקום ההוא. ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו"

שואלים חז"ל- אם מדובר במלאכי שמים, אז לכאורה היה נכון יותר לומר- "יורדים ועולים בו". שהרי המלאכים קודם יורדים מהשמים, ורק לאחר מכן עולים חזרה?

אלא מה, אחת התשובות היא, שנכון שהמלאכים קודם יורדים מהשמים, אבל לא מדובר במלאכים שירדו כעת, אלא מדובר במלאכים שירדו לפני 137 שנה. והכוונה היא, למלאכים שירדו מהשמים בתקופתו של אברהם אבינו ובאו לסדום כדי להשמידה. אך לפני כן, הם התארחו אצל לוט ואמרו לו- "כי משחיתים אנחנו את העיר".
וכאן הם חטאו בכך שלקחו את שליחותם צעד אחד רחוק מדי וייחסו לעצמם את כוחו של אלוקים. שכן, אלוקים הוא זה שמשחית את העיר, לא אתם. כך שהיה עליהם לומר- "כי משחית אלוקים את העיר", ולא "כי משחיתים אנחנו את העיר".
אז בגלל שהם פגמו בלשונם, אז לא נתנו להם לעלות חזרה לשמים.
ורק כעת בסולם יעקב, הרשו להם לעלות חזרה. ולכן נאמר כאן "והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו".
קודם המלאכים שבאו מסדום, עלו חזרה לשמים, ואז מלאכים אחרים שבו לשמור על יעקב, ירדו במקומם מהשמים.

ואני חושב שיש כאן רמז למה שאומרים בספרים הקדושים. כידוע, רשעים, אחרי מותם, נגזר דינם להיות בגהנום, עד שירצו את כל עונשם. אך גם לאחר שהסתיים תיקונם, הם לא ישר יוצאים משם באופן אוטומטי, אלא צריכים שמישהו יוציא אותם משם. (אולי משום שאין אסור מתיר עצמו מבית האסורים).
כמו כן, צדיקים כידוע, אחרי פטירתם, מוליכים אותם היישר לגן עדן. אך לפני כן, הוא עובר דרך הגהנום, ומושך משם כל מיני רשעים שסיימו את תיקונם, ומעלה אותם איתו לגן עדן.

ואת זה לדעתי אפשר לרמוז בסולם יעקב.
קודם כל, לפני שיעקב חלם את זה, הוא קודם ישן. ושינה כידוע, היא אחד מ-60 של מיתה. אז הנה יש לנו מיתה.
כך שיעקב אבינו, מסמל את הצדיק שנפטר ועולה כעת לגן עדן, שנאמר "והנה מלאכי אלוקים עולים….". אבל הוא לא עולה לגן עדן לבד, אלא מושך איתו מהגהנום, כל מיני רשעים שסיימו את תיקונם. ואת זה מסמלים המלאכים שהיו בסדום הרומזת לגהנום. אותם מלאכים סיימו את תיקונם, וכעת עולים יחד עם יעקב לגן עדן.

ואם כך, אז אחרי שנאמר "והנה מלאכי אלוקים עולים", למה נאמר גם- "יורדים"?

אולי משום שאומר הפסוק "וזרח השמש ובא השמש" (קוהלת א, ה,). הכוונה היא- כמו שאיך ששוקעת השמש, מיד למחורת היא זורחת שוב פעם מחדש כך שהעולם לא נשאר ללא שמש, כך גם כאן. אם היום נפטר צדיק ונשמתו עלתה לשמים, אז יום למחורת אלוקים כבר מוריד מהשמים נשמה חדשה של צדיק אחר, לכאן לעולם הזה, כדי שלא נהיה כצאן טועה אשר אין להם רועה.

ואולי אפשר לרמוז זאת למה שנאמר בהתחלה- "ויפגע במקום ההוא וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשתיו"
כי בא השמש, הכוונה שהשמש שוקעת. ומה אמרנו שזה רומז?
רומז לכך שהצדיק נפטר. ולכן "ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו". הכוונה אולי ע"פ דברינו, שהוא עשה לעצמו מצבת קבר.
אבל מה נאמר בחלום?
"והנה מלאכי אלוקים עולים"- זו נשמתו של יעקב שעלתה לשמים.
"ויורדים"- זו נשמתו של צדיק אחר שירדה לכאן להמשיך לשמור על הדור.

ואולי לזה התכוון יעקב כשאמר- "אכן יש י.ה.ו.ה במקום הזה ואנכי לא ידעתי". מה הכוונה?
אמרנו שכאשר צדיק נפטר, אז לפני שהוא נכנס לגן עדן, הוא עובר דרך הגהנום, אז עבור הצדיק לעבור בגהנום, זהו דין. והוא לא מבין למה נגזר עליו כך ("מה נורא המקום הזה").
אך כעת כשנודע ליעקב שכך הוא מושך משם כל מיני רשעים שסיימו את תיקונם, ומעלה אותם איתו לגן עדן, אז הוא מבין שזהו חסד ולא דין, כפי שאמר "יש י.ה.ו.ה במקום הזה", הכוונה בגהנום שדרכו עברתי- יש גם חסד.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים