תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

פרשת עקב כל עכבה, עקבה לטובה
דברים
כותב החידוש: נועם אלימלך

מראה מקומות: פרשת עקב פסוקים ראשונים

עקב. כל עכבה, עקבה לטובה

פרשת עקב מתחילה עם הברכות הכי טובות שאפשר להתברך בהם וכל אחד מאתנו שואף להם ומחכה אליהם עד מאוד. וַאֲהֵ֣בְךָ֔ וּבֵרַכְךָ֖ וְהִרְבֶּ֑ךָ וּבֵרַ֣ךְ פְּרִֽי־בִטְנְךָ֣ וּפְרִֽי־אַ֠דְמָתֶ֠ךָ וכו',  ׃ בָּר֥וּךְ תִּֽהְיֶ֖ה מִכׇּל־הָעַמִּ֑ים לֹא־יִהְיֶ֥ה בְךָ֛ עָקָ֥ר וַֽעֲקָרָ֖ה וּבִבְהֶמְתֶּֽךָ׃   וְהֵסִ֧יר יְהֹוָ֛ה מִמְּךָ֖ כׇּל־חֹ֑לִי וְכׇל־מַדְוֵי֩ מִצְרַ֨יִם הָרָעִ֜ים אֲשֶׁ֣ר יָדַ֗עְתָּ לֹ֤א יְשִׂימָם֙ בָּ֔ךְ וּנְתָנָ֖ם בְּכׇל־שֹׂנְאֶֽיךָ׃ למה לא כתוב אותם מיד אחר מתן תורה לברך אותם על זה שקבלו את התורה, וכדי שישמרו את התורה. מדוע הברכות האלו התעכבו עד פרשת עקב.

מבאר בספה"ק העמק דבר. שעד פרשה זו משה רבינו דיבר איתם על מצוות בסיסיות והשייכים בעיקר לכניסה ולשנים הראשונות בארץ ישראל, ובערבות מואב הוסיף אזהרות לישראל בכל מקום שיהיו וזה גם הסיבה שחזר על המצוות, להזהירם שאפילו בגלות וכשאין בית המקדש קיים גם חייבים בכל התרי"ג מצוות, וכשהוסיף להם אזהרות התחיל עם הוספת ברכות.

כותב הרשב"ם. ושמר ה' לך – כי לדור כשר הוא שומר הבטחת חסד אבות ואם לא תשמור המצות לא ישמור לך אלא לדור אחר.עכ"ד. ולפי זה מובן כי הברכות האלו לא ניתנו לדור המדבר אלא לדור שנכנסו לארץ ישראל ולכן התעכב בברכות אלו עד פר' עקב.

בעל הטורים. מביא כמה טעמים . א. והיה עקב לעיל מיניה כתיב היום לעשותם וסמיך ליה עקב כלומר היום לעשותם אבל שכרם בעקב פי' בסוף. עכ'ד. ללמד אותנו אפילו שהיום השלמנו את מעשינו כהלכה וכרצון השם, השכר הוא רק בסוף, כמאמר חז"ל וסוף הכבוד לבא.

ב. עק"ב תיבות יש בעשרה הדברות הראשונות וזהו בשמרם עקב רב אם תשמור עקב תזכה למה רב טובך אשר צפנת. עקב עשה תורתך קבע. עכ'ד. ולכן כתב את הברכות אחרי הדברות השניות לומר לנו בלוחות הראשונות נתברכתם ברכות אלו, ואפילו שנשברו ונכתבו לוחות שניות, הברכות הראשונות שמורים לכם לעולם ועד, אמן.

ג. עקב ענוה למוד מן העקב הזה שהולך אחר הרגל דרך ענוה ולפיכך אינו נוגף כמו אצבעות הרגלים: עכ'ד. כמו כן הברכות יתקיימו על ידי שתעבדו על המידות ותגיעו למדת הענוה , ועבודת המידות זה תרגול ואימון אישי שלוקח הרבה שנים כמו שמובא בצעטיל קטן של הרבי הנועם אלימלך, שאדם צריך לתרגל מידות מגיל צעיר בהכנסו לגיל ח"י דהיינו בגיל שבע עשרה ויום אחד וכולל עד אריכות ימיו ושנותיו של האדם. ולכן הברכות לפעמים מתעכבות אנחנו צריכים לזכור שזה לטובה כי הם יגיעו לנו בשלימות בקיום עקב ענוה יראת השם.

ד. ללמד אותנו מן העקב הזה שהולך אחר הרגל דרך ענוה ולפיכך אינו נוגף כמו אצבעות הרגלים: עכ'ד. הברכות אעפ"י שמתמהמהים ברכותיו של הקב"ה הם מושלמים ואין בהם שום נגף או פגם לא למקבל הברכה ולא לזולתו. ולא כמו בשר ודם כשעושה טוב לאחד יכול לגרום לא טוב לזולתו, ואז טובתו אינה שלימה. והקב"ה שמו שלום ברכותיו שלמים והשם מברך את עמו בשלום.

ה. והיה עקב תשמעון את המשפטים. פ"א דגושה הוי אומר ככפולה שיש לפשפש ולחקור אחר עומק הדין. תשמעון ושמרתם ועשיתם. ג'. כנגד מקרא משנה תלמוד. ושמר ה' אלהיך לך. אם עקב תשמעון ישמור לך הברית שנא' באברהם עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור וגו': עכ'ד. מסביר הטור הברכות האלה שבפרשת עקב אנחנו זוכים בהם מיד בלידה שלנו כמאמר חז"ל נולד תינוק ופרנסתו בידו! ואת הברכות הנוספות מקבלים אחרי שאדם מדקדק במצוות, ומעיין במעשיו כדי לחזור בתשובה. ומתמיד בלימוד התורה הק'  בפרשת השבוע עם הפירושים ולומד משניות וגמרא עם מפרשים. באהבה בשמחה ובטוב לבב.

ו. מסיים בעל הטורים. וְהָיָ֣ה  עֵ֣קֶב תִּשְׁמְע֗וּן וכו' וְשָׁמַר֩ יְהֹוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ. ושמר בגימטריא  לעתיד לבא: נזכור שכל עכבה לטובה ואנחנו מקיימים מצוות השם בשמחה ובשבילינו שכר מצוה , מצוה. ונאמן הקב"ה לשלם לנו את שכרינו כמו שלמדו אותנו חז"ל "אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה{פרנסה} והקרן קימת לעולם הבא. ונזכה לרב טוב הצפון לצדיקים אכי"ר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים