תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

פרשת תצווה
שמות

מראה מקומות: פרשת תצווה

תצווה

ליום כ"ט שבט

אדמו"ר הזקן אמר פעם: פירש"י על החומש הוא יינה של תורה, פותח הלב ומגלה אהבה ויראה עצמיות; פירש"י על הגמרא – פותח המוח ומגלה שכל עצמי.

וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד.

וזה עניין גדול שאדם שכל היהודים יהיו שלהבת עולה מאליה שכל ענייני היהדות , תורה , עבודה שהיא תפילה וגמילות חסדים יהיו רגילים וחדשים בעיניך כאילו זו פעם ראשונה עושה. זה עניין החשק הגדול שאהרון הדליק המנורה לכאורה עבודה רגילה כל יום אך עשה זאת בהתלהבות ובחשק רב (שלהבת עולה מעליה) כאילו כל יום זו הפעם הראשונה שעשה. שמן זית זה עם ישראל משול לשמן זית כתית טהור ללא פסולת. 

זה שמן זית כתית טהור להדלקת נר, נר אדם נשמת חיים וגם התורה נמשלה לנר.

זה טהור שבולם פיו ולשונו שומר מצרות נפשו, ואז נרו מאיר ושלם.

נר תמיד, של אורם של צדיקים נלך , צדיק באמונתו יחיה כך בא חבקוק והעמידם על אחת,

ולא כפי שטועים ואומרים איש באמונתו יחיה, בלשון הילדים זה בא לי ולא בא לי. כך מחנכים לאנרכיה שכל אחת עושה מה שבא לו, לכן צריך להיות האמת הנכון שאמר הנביא חבקוק צדיק באמונתו יחיה.

העולם תלוי על בלימה – בריאות ע"פ הרמב"ם =   ראשי תיבות :  בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו

ומובא בתניא-

וכן אם בולם פיו מלדבר דברים שלבו מתאוה מאד לדברם מענייני העולם וכן בהרהורי מחשבתו אפי' במעט מזעיר דאתכפיא ס"א לתתא אסתלק יקרא דקב"ה וקדושתו לעילא הרבה

להדליק הנרות זה לעשות חיל בתורה במצוות בתפילה ובגמילות חסדים. עניין קירוב לבבות עמך ישראל.

ויש להתחברת לעשיית הטוב לזולת. פעילות זו היא היטהרות מקווה מים חיים.

מצות עשה מצוה קט היא שצונו שנטבול במי מקוה ואז נטהר מאיזה מין ממיני טומאות שנטמאו בה, והוא אמרו יתברך ורחץ במים ובאה הקבלה מים שכל גופו עולה בהם והוא שעור מקוה אלא אם כן יהיו מים נובעים שאין להם שעור, כמו שהתבאר בדקדוק מצוה זו. (הרמב״ם)

וכן מעביר על מידותיו מאריך ימים. וכן בגמרא מסכת מועד קטן מובא שמעריך ימיו ושנותיו מכמה טעמים, שונא מתנות, ואינו מקפיד בביתו ובממונו. וכן בתורה בספר שמות בעשרת הדברות שכבד אביו ואימו. 

המאריך באחד ובאמן מאריכין לו ימיו ושנותיו ברכות יג ע"ב תניא סומכוס אומר כל המאריך באחד מאריכין לו ימיו ושנותיו….

לא לשנאת אף אחד לבטוח בהשם יתברך שיסדר את העניינים אתה אל תיקום ולא תיטור ולא תשנא את אחיך בלבבך, יש לך קפדנות ושנאה אל אדם, השלך על השם והוא יסדר את העניין אין קנאה ואין שנאה להתרחק מהדברים האלה. (הרב יורם אברג'ל).

לֵב טָהוֹר בְּרָא־לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי: 

אם פגע בך זה מנוול (היצר הרע) קחהו לבית המדרש. וזה שנאמר :טז הַצִּילֵנִי מִדָּמִים אֱלֹהִים אֱלֹהֵי תְשׁוּעָתִי תְּרַנֵּן לְשׁוֹנִי צִדְקָתֶךָ: . דנים זה שכועסים על מישהו תרנן לשוני צדקתך זה שאדם הולך ללמוד תורה גם בבית וגם בבית המדרש וכך ניצול מכעס והרבה דברים לא רצויים.

לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה- זו מיד הענווה הזו השפלות כנגד טמטום הלב (התניא).

חכם – חצי הכוס המלאה. וכן שמעתי הרב מאיר אליהו בשמים ויין טובים לזכרון.

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכם ולא בתוכו אלה בכל אחד מישראל אבריו ונפשו נשמתו גידיו הם אברים דמלכא, והם המקדש להשם יתברך שתשרה על האדם השכינה הקדושה ילמד תורה ויעשה מצוות ודאי יזכה להשראת השכינה

ויהיה שלהבת עולה מאליה בתורה ובמצוות. שזה העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות החסדים והחוט המשולש לא במהרה ינתק.

משכן-שכינה- שורש ש.כ.נ.  וזה שבנו המשכן ״ואתה תצוה את בני ישראל…״

שבני ישראל יעשו בשבילך משה רבינו. את חלקי המשכן יבנו ואלו חכמי לב בצלאל ואהליאב וגם ובגדים כהונה והכל. ואתה משה תעמיד את המשכן.

כמו הנשמה מחיה את הגוף השם יתברך מחיה העולמות והשכינה אותיות משכן מקיימת את המשכן.  וזה ושכנתי בתוכם בכל אחד מישראל.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים