תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

פרשת תרומה – הארון נושא את נושאיו
שמות
כותב החידוש: ישראל טרופר

מראה מקומות: משך חכמה שמות כה' טו'.

 

בזמן שבני ישראל נסעו במדבר היו נושאים את כלי המקדש ב'בדים' שהיה לכל כלי, שהם מוטות מעצי שיטים שהיו מכניסים בטבעות שהיו מחוברות לכלים ובני קהת היו נושאים אותם.

והנה בשולחן היו מכניסים את ה'בדים' רק בזמן שהיו צריכים לנסוע, כנ"ל במזבח הוכנסו ה'בדים' בזמן שהיו נוסעים,

לעומת זאת בארון הבדים היו קבועים ויש איסור להוציא אותם כפי שנאמר בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ. ובגמ' במסכת יומא [עב:] מובא 'המסיר בדי ארון לוקה'.

והשאלה היא – מה שונה ארון הקודש משאר הכלים ומדוע רק בו יש חיוב להניח את הבדים באופן תמידי.

מבאר המשך חכמה שהבדים בארון רומזים לעשירים המחזיקים בתורה ותומכים בתלמידי חכמים שזוהי חובתם באופן תמידי ללא הפסקה.

ומוסיף לבאר המשך חכמה באופן נוסף שהנה בענין המנורה אומרת הגמרא במסכת שבת [כב:] וכי לאורה הוא צריך [האם כביכול הקב"ה זקוק לאור המנורה] אלא עדות היא לבאי עולם שהשכינה שורה בישראל.

ונודעה שיטת הרמב"ם [תמידין ומוספין ג' י'-יב'] שלא רק בלילה אלא גם ביום, בזמן הטבת הנרות היו מדליקין את המנורה.  ודבר זה מראה ומוכיח שכמו שביום הקב"ה אינו זקוק לאור המנורה כך גם בהדלקת המנורה בלילה אין זה לצורך האור אלא עדות היא שהשכינה שורה בישראל.  

והנה בגמרא במסכת סוטה [לה.] מובא שהארון היה נושא את נושאיו וכפי המסופר בנביא יהושע [ד']

שכשעם ישראל יצא ממצרים ובאו לעבור את הירדן, הכהנים נכנסו ונעמדו  בקצה הירדן והירדן נבקע

וכל עם ישראל עבר לצידו השני, אחר שסיימו כולם לעבור, עלו הכהנים חזרה לשפת הירדן מהיכן שבאו, והירדן חזר לזרום כדרכו, ואח"כ באורח פלא הארון עלה באויר יחד עם הכהנים ונשא אותם לעברו השני של הירדן היכן שעמדו כל עם ישראל. – הארון נושא את נושאיו !

וא"כ מסביר המשך חכמה, באו הבדים של הארון להורות שכשם שאין בהם צורך בזמן שהארון נמצא במקומו באוהל מועד, כך אין בהם צורך בזמן שבני קהת היו נושאים את הארון על כתפם, משום שבאמת הארון היה נושא את נושאיו.

וכפי שנרות המנורה שדלקו במקדש ביום, הורו לנו שאין הקב"ה זקוק לאורה, כך הנחת הבדים באופן תמידי הראה על כך שבאמת אין הארון זקוק להם לצורך נשיאתו.

ובאמת הדבר הזה משמש כסימן למה שאמרו במסכת אבות [ג' ה'] רַבִּי נְחוּנְיָא בֶּן הַקָּנֶה אוֹמֵר, כָּל הַמְקַבֵּל עָלָיו עֹל תּוֹרָה, מַעֲבִירִין מִמֶּנּוּ עֹל מַלְכוּת וְעֹל דֶּרֶךְ אֶרֶץ.

היינו ברגע שאדם מקבל על עצמו עול תורה באמת הוא זוכה שהארון נושא אותו וכל הטרדות והדאגות סרות ממנו.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

בענין רות: מואבי ולא מואבית

ואמרה האשה אמן אמן

בענין בתר מעיקרא

תורה מעוני סופו לעושר

תורה מעוני סופו לעושר

ספירת העומר וחוקות הגויים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים