תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

קושיות יעקב לרבקה
בראשית
כותב החידוש: אלון ארביב

מראה מקומות: בראשית ט, י

רבקה אמנו מצווה לבנה יעקב "לך נא אל הצאן… והבאת לאביך ואכל בעבור אשר יברכך לפני מותו" (ט, י).

 

יעקב מנגד משיב לאמו בשאלות נוקבות שכתובות בפסוקים הבאים:

 

א)     "הן עשו אחי איש שעיר ואנכי איש חלק".

 

ב)     "אולי ימשני אבי והייתי בעיניו כמתעתע והבאתי עלי קללה ולא ברכה".

 

לכאורה, השאלות  הנ"ל מעמידות את רבקה בבעיה בפתרון קושיות בנה.

 

ותשובת רבקה ליעקב כידוע : "עלי קללתך בני, אך שמע בקלי ולך קח לי… ואת ערת גדי העזים הלבישה על ידיו" ועל פי התורה ענתה יפה רבקה להצגת בעיותיו של יעקב אבינו, האחת, הקללות לא יהיו עליך, והשנית,  לענין המישוש של אביך, אמו דאגה לו ל"תחפושת".

 

וקושייתי על הנזכר, הרי ידוע כי רבקה אמנו הידועה כחכמה אשר אליעזר עבד אברהם התפעל ממנה כמו שנאמר בפסוק "ויאמר בת מי את, הגידי נא לי היש בית אביך מקום לנו ללון" (כג'), והשיבתו "בת בתואל אנכי… ותאמר אליו גם תבן גם מספוא רב עמנו גם מקום ללון" (כד'-כה') ורש"י במקום "השיבתו על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון".

 

ולכאורה יקשה הרי שבחה התורה את רבקה בפרשת אליעזר (חיי שרה), וכאן בפרשת הברכה (תולדות) השיבה על אחרון ראשון, וראשון אחרון, שהרי טען יעקב "הן עשו… איש חלק" ואח"כ "אולי ימשני אבי.. והבאתי עלי קללה ולא ברכה", ומה השיבתו רבקה בתחילה "עלי קללתך" וא"כ "ואת ערת גדי העזים הלבישה על ידיו", אם כן מדוע רבקה שינתה דיבורה?

 

לענ"ד, נראה לתרץ כך, יעקב אבינו היה במצב קשה מבחינת כיבוד הורים, שהרי אמו מצווה עליו דבר שלא ניתן לסרב, וידידי ר' כפיר ברדא נר"ו הביא מספר "מעם לועז" מאי "עלי קללתך", אם לא תסכים אני אקללך! והוספתי על הנ"ל כמו שיש כלל בגמ' "ברי ושמא" ודאי שברי עדיף, קללה שלי (רבקה) בטוחה וקללתך אביך אינה בטוחה, שמא יקללך או שמא יברכך ודו"ק.

 

כאמור יעקב נלחץ בקיום ציווי אמו בהליכתו לאביו, ולכך הרגיעה אותו אמו "עלי קללתך", אם יקללך אביך חלילה הקללה תהיה עלי. כי אם רבקה היתה עונה על "ראשון ראשון" היה יכול להתחמק יעקב ולומר טצדקי לטעמו שאנכי איש חלק, הבגד של עשו אינו מתאים לי, או כל סיבה אחת מבחינתו שהיתה מונעת ממנו ללכת לאביו, ולכך נראה לענ"ד שהשיבתו רבקה בשביל להרגיעו מהפחד "עלי קללתך", ואז  ה"תחפושת" היא דבר פשוט ואת זה אני אסדר לך.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים