תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

קידוש שם שמיים
במדבר
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת חוקת

וַיֹּ֣אמֶר יְהוָה֮ אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן֒ יַ֚עַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּ֣ם בִּ֔י לְהַ֨קְדִּישֵׁ֔נִי לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לָכֵ֗ן לֹ֤א תָבִ֙יאוּ֙ אֶת־הַקָּהָ֣ל הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶֽם׃

בתורתנו הקדושה ישנן מצוות עשה ולא תעשה, את חלקם אנו מקיימים ללא קושי מיוחד אך ישנם מצוות שכדי לקיימם בשלימות נדרשת מאיתנו מלאכה כלל לא פשוטה. ישנה גמרא ביומא האומרת שכאשר התנהגות של בן תורה מכובדת מיד הבריות משבחים ומפארים את ה' ותורתו. וכן אומרים הם: " אשרי אביו שלימדו תורה אשרי רבו שלימדו תורה.."
ומתוך כך מתפתח רצון שגם בני ביתם יהיו מחוברים לקודש. זהו קידוש שם שמיים גדול ביותר! כדי להגיע לבחינה זו נדרשת השתדלות גדולה בעבודת המידות ובכלל בקיום רצונו יתברך. אך בניגוד לכך כאשר בן תורה (שנתפס כמורם מעם…) פועל לא לפי רצון ה' מה הבריות אומרים אחריו? אוי לו לאביו ורבו שלימדוהו תורה…
מה שמבדיל בין קידוש לחילול שם שמיים הוא ממש חוט השערה…וכבר אמר דוד המלך וסביביו נשערה מאוד… אדם צריך להיות זהיר ביותר בדבר ולהשתדל בעוז ותעצומות שיתקדש שמו יתברך על ידו ולא ח"ו להיפך.
"וַיֹּ֣אמֶר יְהוָה֮ אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן֒" פונה הקב"ה לגדולים, שעיני ישראל בוחנות אותם בכל רגע ורגע ואומר להם:"יַ֚עַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּ֣ם בִּ֔י לְהַ֨קְדִּישֵׁ֔נִי" החיסרון הוא בכם! מכם מצופה לקדש את שם ה' ובמיוחד כאשר המעמד גדול ביותר…"לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל". 
אך מה פירוש המילה 'יען'? אם נתבונן נראה שזו מילה יחודית הבאה לבטא עומק…
אדם שנופל בעניין, ולא מצליח לקדש את שמו יתברך נחלשת דעתו, ואמונתו בעצמו מתדלדלת…אך אסור שקו מחשבה פנימי זה יוביל את האדם…צריכים אנו להאמין בעצמינו וגם אם לא הצלחנו צריכים לדעת שיהיו עוד הרבה הזדמנויות לבצע את שליחותנו…יע"ן ראשי תיבות: יהיו עוד נסיונות…מצד הבורא לברואיו בכדי לרומם ולהעצים את השכינה הקדושה. וגם אם הדבר נראה לנו כקשה ביותר…
מעניין הוא שאם ניקח את הערך המספרי של מילה זו- 'יען'…נקבל 130 כמניין 'קל…'
ההסבר לסתירה הוא שבאמת כאשר לאדם אין הזדהות עם עבודת ה' ואין הוא חי על פי הדרכת התורה כל נסיון נראה מורכב ביותר וקשה מנשוא. אך ברגע שמתקיים באדם אותיות 'יען…' 'עין…' הסתכלות בעין פנימית על המציאות ועל תוכן מהות החיים כתוצאה מהתנהלות נכונה אין הדבר קשה כלל כיוון שכשיש הבנה בנעשה ובערך עבודת ה', מתוך כך מקבלים כוחות עצומים… ברגע שאדם עושה רצון ה' ובשיא השיאים – מקדש את שמו יתברך ממילא כובש הוא עוד שטח רוחני עבור בני עמו…המקביל לכבישת שטח גשמי…בו כבר כמעט אין אפשרות לאויב להשיב את שטחו אליו אך דבר זה דורש מסירות נפש גדולה וכך מרומז בפסוק; עצם אי קידוש שם שמיים גורם לכך ש…"לָכֵ֗ן לֹ֤א תָבִ֙יאוּ֙ אֶת־הַקָּהָ֣ל הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶֽם׃"
אחריות עצומה על כל ירא ה' לשקול בפלס מחשבותיו דיבוריו ומעשיו…
קדוש פירושו מובדל ומיוחד- "הרי את מקודשת לי…"כך בחינת ישראל מקודשים ומרוממים משאר עמים ומחובתינו ליחד שמו… ומתוך כך יתקדש שמו של מלך מלכי המלכים האל הגדול הגיבור והנורא!

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

בענין רות: מואבי ולא מואבית

ואמרה האשה אמן אמן

בענין בתר מעיקרא

תורה מעוני סופו לעושר

תורה מעוני סופו לעושר

ספירת העומר וחוקות הגויים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים