תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

קרבן כמו של אדם הראשון
ויקרא
כותב החידוש: אריה ברדא

מראה מקומות: ויקרא

אדם כי יקריב מכם קרבן לה' וכו'

למה השתמשה התורה במילה אדם והלא יש ארבע שמות: אדם, איש,  אנוש וגבר, למה אם כן נבחר דווקא אדם?! התורה באה להורות הלכה בענייני הקורבנות: כשם שאדם הראשון היה הכל שלו ולא הקריב מן הגזל, כך גם אתם אל תביאו מן הגזל. וידוע הוא שאדם הראשון הוא זה שהקריב קורבן ראשון בבריאה. המדרש מביא זאת על הפסוק: 'ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס'  הגמרא במסכת עבודה זרה דף ח' מתארת את מחשבתו של אדם הראשון לאחר שחטא וסולק מגן עדן תנו רבנן: יום שנברא בו אדם הראשון, כיון ששקעה עליו חמה, אמר: אוי לי, שבשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי ויחזור עולם לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, היה יושב [בתענית] ובוכה כל הלילה וחוה בוכה כנגדו, כיון שעלה עמוד השחר, אמר: מנהגו של עולם הוא, עמד והקריב שור שקרניו קודמין לפרסותיו, שנאמר: "ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס".לפי המדרש הוא הביא קורבן שור בעל קרן אחת המשובח שבבהמות.  הקרבנות הבאים הוקרבו על ידי קין והבל, כאשר לכל אחד מהם היה מעלה וחיסרון  קין הוא שרצה להביא ביוזמתו, יתרון, אך הביא מהירוד שבפירות הארץ, חיסרון. על פי הזוהר קין הביא פשתן וזה נרמז בסופי התיבות של המילה קרבן קופ, ריש, בית, נון. ס"ת פשתן. לעומתו הבל הביא מבכורות צאנו, יתרון, אך חיקה את קין. והבל הביא גם הוא לא מרצונו האישי, חיסרון. לכן אומרת התורה "אדם כי יקריב" לא כהבל ולא כקין אלא כאדם הראשון – שהביא גם את המשובח ביותר  שור בעל קרן אחת ועשה זאת מרצונו. ושמו של האדם נרמז בפסוק עצמו ג' פעמים מן הבהמה ר"ת מ"ה, מן הבקר ר"ת מ"ה מן הצאן ר"ת מה כמנין אדם.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים