תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

קרח טעה וחשב ששמואל יהיה בנו ממש!
במדבר
כותב החידוש: ישראל מאיר יחזקאל

מראה מקומות: פרשת קרח

הנה רש"י כ' [והובא במדרש] דקרח שפיקח היה מה ראה לשטות זו, ראה שמואל הרמתי יוצא ממנו ששקול כמשה ואהרן, ולא דיע שבניו יעשו תשובה ומהם יצא שמואל. ע"כ.

והנה עדיין צ"ב דמשמע דכיון שעתיד לצאת ממנו שמואל הרמתי א"כ יהיה מותר לו לחלוק על משה רבינו ואהרן הכהן, דלכאו' בשלמא אם היה רואה על עצמו שהוא שקול כמשה ואהרן אזי ניחא, אבל כיון דאין זה הוא אלא מזרעו למה יחשוב שמחמת כן יהיה מותר לו לחלוק על משה ואהרן וצ"ב.

והנראה בביאור העניין, דהנה כידוע פרשת המרגלים קדמה לפרשת קרח, ונמצא דנגזר על כל אותו הדור שימות במדבר, ולכאו' זה גם כולל את שבט לוי דכל מי שהוא מגיל עשרים שנה ימות במדבר ולא יזכה לראות את הארץ, וא"כ הרי ידע קרח כבר שימות במדבר, וגם ידע שמשה ואהרן ימותו במדבר, והיה קשה לקרח דלכאו' מי יהיה אחר משה ואהרן להנהיג את עם ישראל, דלא העלה בדעתו שיהושע הוא ינהיג את ישראל משום דיהושע לא היה שקול כמשה ואהרן, ומזה הבין קרח מיד דשמואל הרמתי הוא עתיד לצאת ממנו ממש דהיינו שבעתיד יוולד לו בן בעודו במדבר שיהיה הוא שמואל הנביא בכבודו ובעצמו, והוא ינהיג את ישראל במקום משה ואהרן ויעלה אותם לארץ ישראל, ולכן מסיבה זו אמר לעצמו, דהלא ודאי אם בני עתיד להיות שמואל הרמתי והוא עתיד להנהיג את ישראל כמשה ואהרן, הרי ע"כ צריך שיהיה גם כהן כאהרן, שהרי אהרן היה כהן, ואיך שייך שיהיה שקול כאהרן אם עדיין הוא לא כהן, וע"כ ששמואל בנו יהיה גם כן כהן וגם לוי כמשה [וכמו שבאמת שמואל היה כהן מזרע עלי  הכהן], והנה א"א ששמואל יהיה כהן מבלי שאביו יהיה כהן שהרי הכהונה חייבת להתחיל ממי שה' בחר בו לכהונה, ולכן חלק קרח על הכהונה באמרו דאע"פ שאהרן הכהן היה כהן עד עכשיו מ"מ הרי מעתה לאחר גזירת דור המדבר ודאי שאני מחוייב להיות כהן ע"פ הדיבור שאל"כ איך יהיה בני כהן כאהרן, ולכן מוכרח שעכשיו אחרי הגזירה אני יהיה כהן כדי שבני יוכל להיות כהן אחריי ולהנהיג את ישראל, אולם אם באמת היה הדבר נכון ששמואל יהיה בנו, אז היה מקום לומר כדברי קרח, אבל עתה שטעה בדבר ולא ידע שבניו יעשו תשובה ויחיו ומהם יצא בעתיד שמואל הנביא ולא יצא שמואל הנביא מקרח בעצמו ממש לכן דבריו היו ביטול גמור. ומזה נבין למה היה עד כדי כך להוט להקריב את הקטורת משום שהיה בטוח ששמואל הנביא שהוא כהן יצא ממנו ממש, ולכן היה בטוח שמן השמים קבעו לו שעתה הוא יצטרך להיות כהן אחרי גזירת דור המדבר. ודו"ק.

אהבת? שתף את החידוש

5 תגובות

    1. עי' בדברי הימים א', פרק ו', פסוקים י"ח-כ"ג שמבואר שהיה משבט לוי למרות שבשמואל כתוב שהיה מבני אפרים.
      יח) וְאֵ֥לֶּה הָעֹמְדִ֖ים וּבְנֵיהֶ֑ם מִבְּנֵי֙ הַקְּהָתִ֔י הֵימָן֙ הַמְשׁוֹרֵ֔ר בֶּן יוֹאֵ֖ל בֶּן שְׁמוּאֵֽל׃
      כב) בֶּן תַּ֙חַת֙ בֶּן אַסִּ֔יר בֶּן אֶבְיָסָ֖ף בֶּן קֹֽרַח׃: כג) בֶּן יִצְהָ֣ר בֶּן קְהָ֔ת בֶּן לֵוִ֖י בֶּן יִשְׂרָאֵֽל׃

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים