תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

שנאת בלעם לעם עולם
במדבר

מראה מקומות: במדבר כ"ב פסוק ד'. שבת פ"כ משנה ד'.

ויאמר מואב… עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו כלחוך השור את ירק השדה

(במדבר כב' ד')

צריך לבאר מדוע נקטו דווקא בדימוי זה של שור? והלא דבר הוא… רש"י ז"ל על המקום כותב שכיון שכל מה שהשור מלחך אין בו סימן ברכה (והוא מהמדרש). אמנם, נראה להוסיף עוד טעם. שהרי מואב שנאו את ישראל כבר קודם ואפילו שהם באו בטענת פחד מעם ישראל, גם שנאה היתה טמונה באמתחתם. שהרי בסוף הפרשה הקודמת (חוקת), הביא רש"י, שגם למואביים באו ישראל בבקשה שיתנו להם לעבור דרכם והם יקנו מהם מזון ושתיה במחיר מלא! והם סירבו… ואם כן מדוע פתאום הם פוחדים שהם יאכלו להם את גידוליהם? אלא על כרחך שהם פשוט לא רצו בהם מרוב שנאתם….

במסכת שבת (פ"כ מ"ד) יש דין במשנה, 'נוטלין מלפני בהמה זו ונותנין לפני בהמה זו בשבת' ולא חוששים שמא זה טלטול שלא לצורך כי בהמה אינה קצה במזון שהיה לפני חברתה, כל זה דוקא בשאר בהמות כגון חמור, אבל מזון שהיה לפני שור אסור להעבירו וליתנו לפני בהמה אחרת כיון שהאוכל נמאס מהריר שלו והבהמות מואסות בזה. לפי זה אתי שפיר הדימוי של השור המלחך, מואב טענו שהרי הם כל כך מתעבים את עם ישראל, שאם הם (ישראל) רק יאכלו מהאוכל שלהם שוב לא יוכלו כבר הם (מואב) לאכול מהאוכל הזה…                                   

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

  1. הכותרת צריכה להיות שנאת מואב ולא שנאת בלעם
    רק שאין לי אפשרות לערוך את זה.
    אולי בעתיד כשהאתר ישתפר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים