תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

שפיכת סוגי משקים על זרעים בשבת
כללי
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: משנ''ב סי' של''ו ס''ק כ''ט

המשנ"ב (סי' של"ו ס"ק כ"ט) הביא מהפמ"ג שאסר לשפוך בשבת על זרעים שכר ומי דבש ולכאורה יש להוכיח להיתר, שהרי הראשונים סתמו להתיר להטיל מי רגליים על העשבים בשבת, וכדבריהם פסק השו"ע (סי' של"ו ס"ג), וידוע שאם שותים כמות גדולה של נוזלים המי רגלים אינם עזים כל כך, והרי הם כמים שמעורב בהם משקה חריף, והראשונים סתמו להתיר גם באופן זה, ומשמע שבכה"ג שהמים מעורבים יחד עם דבר חריף גם הם מזיקים לזרעים כמו המ"ר בעצמם, ומניה נלמד לשאר משקים, וצ"ע למעשה .

 

עוד יש לדון האם מותר לשפוך על הזרעים משקה של פירות הדר סחוטים וכן שאר משקה טבעי שלא מעורב בו מים, שמחד אינו חריף ומאידך אינו מועיל, ולכאורה נראה שנחלקו בזה הטור והראשונים שלשון הטור : "אבל מותר להטיל בהם מי רגלים או שאר משקים שאינם מצמיחים", משמע שכדי להתיר מספיק שהמשקה לא יועיל לצמחים, ומאידך לשון הסמ"ג וספר התרומה : "דיין או מי רגלים אין לחוש לפי ששורפים העשבים ואדרבא מונעים אותם מלצמוח", משמע שדווקא בשורף מותר הל"ה אסור, והשו"ע העתיק לשון התיר ולפי"ז לכאורה יש להתיר בשאר משקים שאין בהם מים ואינם מועילים אע"פ שאינם עזים, וצ"ע למעשה .

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים