תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

תלמוד תורה כנגד כולם
בראשית
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת ויצא

כ: "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ:" כא: "וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים:"

יעקב אבינו בחיר האבות נודר נדר לה' ומבקש סיוע לשמירה והגנה וכן מילוי הצרכים המינימליים ביותר. אך מדוע ההסתפקות:"אם יהיה"? בורא עולם הרי נמצא עם כל יהודי ובטח שהשראת שכינה והגנה מופלאה תהיה על בחיר האבות- יעקב אבינו…?
אלא מגודל צדקותו וענותנותו הנוראה של קדוש עליון זה הרגשתו הייתה שמקומו הרוחני הוא רק בהתחלה… וממילא:" אם יהיה…" אך ניתן להבין דבר נוסף, כתוב בפרשת בחוקותי:" אם בחוקותי תלכו" אומר ר"שי:" שתהיו עמלים בתורה". וכך גם אצלנו מרמזת לנו פרשתינו:"אם(תהיו עמלים בתורה)אז ממילא נרגיש את ה:"אלוהים עימדי". שהרי האות א' (אלף במילואה) רומזת על לימוד( אאלפך חוכמה) והאות מ' גימטריא 40 ימי משה רבינו לקבלת התורה….
וכן נשים לב שיעקב אבינו נדר לה' ובגמרא בנדרים דף מא'… (היפוך המילה אם…)כתוב:" אם דעת קנית מה חסרת" ודעת רוכשים ע"י עמל תורה וע"פ רצון ה': "כי ה' יתן חוכמה מפיו
דעת ותבונה".וממילא ההמשך: "ושמרני בדרך הזה". והרי כתוב בפרקי אבות:"בהתהלכך תנחה אותך בשוכבך תשמור עליך והקיצותה היא תשיחך" התורה שומרת על המתעסק בה בעולם הזה ומליצה עליו יושר בעולם הבא.
אך מה ניתן לדרוש על המילים "ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" בהקשר ללימוד תורתנו הקדושה?
אלא: "אם אין קמח אין תורה אם אין תורה אין קמח"  וממילא בהתאם לצרכו של כל לומד תורה זוכה "ללחם לאכול ובגד ללבוש". לפי רצונו יתברך בצורה הטובה והמדוייקת ביותר.
מוכרחים להפנים! כגודל המסירות נפש ללימוד התורה גודל השארת השכינה על לומדה!
וכן מסר עבור כל אחד מאיתנו המסתפק ח"ו ביכולותיו של הבורא הזן ומפרנס לכל! עצם לימוד התורה מביא לכך שפרנסתנו מתברכת! וכבר אמרו חכמים שפרנסתו של אדם קצובה לו…"
"ושבתי בשלום אל בית אבי…" הנשמה אחרי אריכות ימים ושנים שבה אל בוראה לקבל את שכרה שרכשה בהיותה בעולם הזה. אך כיצד יעשה דבר זה "בשלום"? תשובה: אם:"והיה ה' לי לאלוהים" אם בחיי בעולם הזה בראש מעייני היתה עבודת הבורא הן ברצוא הן בשוב…בעליות ובירידות… כשהיה ה'(רחמים) וכשהיה 'אלוהים'(דינים) לא הרפתי! למדתי לפי יכולותיי והמשכתי לעבוד את ה'…אז השיבה לעולם העליון היא בשלמות אחת גדולה.
ויהי רצון שנזכה כולנו תמיד להרגיש את ה: "אלוהים עימדי" ושלא יחסר לאף אחד:"לחם לאכול ובגד ללבוש" במילוי של שלמות ואושר אכ"יר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים