תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

תמיהה בנדרו של יעקב
בראשית

מראה מקומות: פרשת ויצא

"ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה" בשביל מה הוא יצא? מפורש בסוף הפרשה הקודמת – כדי לשאת אשה, הוריו שלחו אותו לחרן למצוא את זוגתו.

והנה יעקב נטמן בדרך י"ד שנים בישיבה, עושה שטייגע'ן, לא מניח את הראש לרגע. יוצא, מגיע לבית אל נרדם חולם וכו'

מיד כשקם מהשינה יעקב נודר נדר – וַיִּדַּ֥ר יַֽעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם-יִֽהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֨נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָֽנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן-לִ֥י לֶ֛חֶם לֶֽאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ: וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל-בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יְהֹוָ֛ה לִ֖י לֵֽאלֹהִֽים: וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר-שַׂ֨מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִֽהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּֽתֶּן-לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ:

והקושיא עולה מאליה, כי נראה שיעקב כביכול קצת 'שכח' ח"ו את מטרת יציאתו – למצוא שידוך, שהרי הוא מזכיר הכל – אם יהיה אלקים עמדי, ושמרני וכו', ונתן לי לחם וכו', ובגד וכו', ושבתי בשלום אל בית אבי. למה הוא לא מתפלל על המטרה העיקרית שעבורה יצא לכל המסע הזה???

היה אפשר לומר כי זה נרמז בשבתי בשלום וכדו' אך תמוה לכאו' דהעיקר חסר מן הספר.

ויש שרצו לומר דכעת עיקר מטרת יעקב היתה לברוח מעשו ולא למצוא שידוך, ויש להביא לזה ראיה מהפסוקים בפרשת וישלח (לה ו -ז) – "ויבא יעקב לוזה אשר בארץ כנען הוא בית אל הוא וכל העם אשר עמו: ויבן שם מזבח ויקרא למקום אל בית אל כי שם נגלו אליו האלקים בברחו מפני אחיו:" ע"כ.

ונראה מזה שעיקר המהלך כאן הוא בריחה מעשיו, ולא הגעה ללבן, [וכמו שידוע בשם הגרי"ז ז"ל ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה, שיש כאן ב' עניינים, היציאה, שהוא הבריחה מעשיו, וההליכה לחרן] ואפשר שרק ע"ז הוא מתפלל.

אך הנה באמת המעיין בסוף פרשת תולדות יראה כי רבקה צוותה אותו לברוח מפני עשו וכלל לא הזכירה עניין השידוך, ואילו יצחק ציוה אותו רק על השידוך ולא הזכיר עניין הבריחה מעשו. ובסוף שם כתוב " וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב, אֶל-אָבִיו וְאֶל-אִמּוֹ; וַיֵּלֶךְ, פַּדֶּנָה אֲרָם" וכנראה הדגש הוא שקיים גם את ציווי אביו וגם את ציווי אמו וכדברי הגרי"ז הנ"ל.

ועכ"פ מבואר מזה להדיא שיצחק שלח אותו רק בשביל השידוך, וא"כ אכתי קשה כנ"ל אמאי לא הכניס זאת יעקב בתוך הנדר. וצ"ע.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים