תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

תמיהות עצומות בפירוש יונתן בן עוזיאל תחילת פרשת שמות
שמות
כותב החידוש: רפאל סלים

מראה מקומות: פרשת שמות

בתרגום יב"ע תחילת פ' שמות – {טז} וְאִלֵין שְׁמָהַת בְּנוֹי דְלֵוִי לְיִיחוּסֵיהוֹן גֵרְשׁוֹן וּקְהָת וּמְרָרִי וּשְׁנֵי חַיוֹי דְלֵוִי מְאָה וּתְלָתִין וּשְׁבַע שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת משֶׁה וְיַת אַהֲרן פְּרִיקַיָיא דְיִשְרָאֵל: {יז} בְּנוֹי דְגֵרְשׁוֹם לִבְנִי וְשִׁמְעִי לְיִיחוּסֵיהוֹן: {יח} וּבְנוֹי דִקְהָת עַמְרָם וְיִצְהָר וְחֶבְרוֹן וְעֻזִיאֵל וּשְׁנֵי חַיוֹי דִקְהָת חֲסִידָא מְאָה וּתְלָתִין וּתְלַת שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת פִּינְחָס הוּא אֵלִיָהוּ כַּהֲנָא רַבָּא דְעָתִיד לְמִשְׁתַּלְחָא לְגָלוּתָא דְיִשְרָאֵל בְּסוֹף יוֹמַיָא: {יט} וּבְנוֹי דִמְרָרִי מַחְלִי וּמוּשִׁי אִלֵין יְחוּסִין דְלֵוִי לִגְנִסְתְּהוֹן: {כ} וּנְסֵיב עַמְרָם יַת יוֹכֶבֶד חֲבִבָתֵיהּ לֵיהּ לְאִנְתּוּ וִילֵידַת לֵיהּ יַת אַהֲרן וְיַת משֶׁה וּשְׁנֵי חַיוֹי דְעַמְרָם חֲסִידָא מְאָה וּתְלָתִין וּשְׁבַע שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת בְּנֵי רְחַבְיָא בַּר גֵרְשׁוֹם בַּר משֶׁה:
מבואר בדבריו – 
א. שלוי ראה את משה ואהרן.
ב. שקהת ראה את פנחס.
ג. שעמרם ראה את בני רחביה בן גרשום בן משה (דהיינו בני ניניו).
והנה שלשת הדברים הנ"ל לכאורה לא יתכנו מבחינה מציאותית לפי החשבון, ואפרש שיחתי בקצרה – 
א. יוסף היה בן 30 בעמדו לפני פרעה ואח"כ היו 7 שני רעב ו2 שני שובע עד שירדו השבטים למצרים, נמצא יוסף בן 39 כשירדו למצרים, לוי היה גדול ממנו בכמה שנים, ולכה"פ היה בן 40 בירידתו מצרים, הוא נפטר לאחר 97 שנים בגיל 137 כמבואר בפסוק כאן, נמצא שנפטר לוי 97 שנים אחר הירידה למצרים, בני ישראל היו 210 שנים במצרים כמניין רד"ו, משה היה בן שמונים כשיצאו ממצרים דהיינו שנולד 130 שנה אחר שירדו למצרים, וזה יוצא 33 שנים אחרי מיתת לוי, וכן אהרן שהיה גדול ממשה ב3 שנים בלבד כמבואר בסוף הפרשה.
ב. קהת היה מיורדי מצרים, וחי 133 שנה, דהיינו שגם אם נניח שירד למצרים כשהוא תינוק בן יומו, הרי נפטר בשנת 133 לירידת מצרים, כשאהרן נולד רק 6 שנים קודם לכן, כך שלא סביר שכבר היה לו נכד בגיל 6 (פנחס).
ג. בגמרא ב"ב קכא: מבואר שעמרם ראה את יעקב, יעקב נפטר אחר י"ז שנה משירדו למצרים, נניח שעמרם נולד באותו יום, א"כ נפטר בגיל 137 בשנת 154 לירידת מצרים, כשמשה רבינו היה בן 24 שנים, משה חזר למצרים בגיל שמונים כמבואר בפרשתן, 56 שנים אחרי פטירתו של עמרם, וגם אם נניח שעמרם יצא ממצרים לבקר אותם, או שאין כוונת התרגום שממש ראה אותם אלא שחיו בזמנו, עדיין קשה לומר כן שבגיל 24 כבר היו למשה נינים, ובפרט לפמ"ש הרמב"ן בפרשת שמות שמשה ברח ממצרים בגיל 12, קשה לומר שתוך 12 שנים כבר היו לו נינים, (אמנם יתכן כי התרגום יב"ע חולק ע"ד הגמ' בב"ב הנ"ל שעמרם ראה את יעקב).
ועוד יש לתמוה שבדברי בימים א כג יז מבואר שרחביה היה בן אליעזר ולא בן גרשום, ואליעזר הרי נימול כשהיו בדרך למצרים ונולד רק 56 שנים אחרי פטירת עמרם, והיאך יראה עמרם את נכדיו?

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים