תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

תפילה – דבר העומד ברומו של עולם!
דברים
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת ואתחנן

"ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר" כידוע משה רבינו התפלל 515 תפילות כמניין 'ואתחנן' כמניין תפלה( תפילה בכתיב חסר) וכן כמניין 'שירה'. מעניין ש'שירה' אותיות ישר-ה'. ודבר זה בא לרמז שכאשר אנו מתפללים ומתחננים לקב'ה עלינו לדעת שגם אם לא נעננו ישר הוא ה' וזה שלא קיבלנו מבוקשינו לטובה הוא.
ובנוסף חז"ל לימדו אותנו שכאשר כתוב שם הויה מדובר במידת הרחמים וכאשר יש שם אלוהים מדובר במידת הדין.
משה רבינו מתפלל ומתחנן לקב"ה שתהיה עליו מידת הרחמים:" ואתחנן אל ה" המשך הפסוק הוא "בעת ההיא לאמר" ופה ניתן לפרש שהמשך זה הוא מעין תשובה של הבורא הרחמן למנהיגן של ישראל ובעצם לכל יהודי; דע לך, הנך שואף לישועה להצלחה וכו'…"בעת ההיא לאמור" וכבר אמר החכם באדם:" לכל זמן ועת לכל חפץ" הרי מן השמיים יודעים מתי טוב לאדם שיוושע ומתי למנוע מן האדם את מבוקשו שהרי כל 'עכבא לטבא'
ומה ניתן לפרש על המילה 'לאמר'? תשובה: אותיות לא- מר.
פירוש העניין;אם  יענו לאדם לפני או אחרי יהיה מר כיוון שלכל זמן ועת לכל חפץ והדיוק בזמן הישועה מביא מתיקות רבה( לאמר; לא-מר…) עוד מעניין שסופי תיבות של: "ואתחנן אל ה'" גימטריא 85 כמניין 'פה' והרי נאמר שמשה זכה ל'פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות' ומעניין ש: מילה, גימטריא 85 וכמו שאמר דוד המלך בתהילים כי אין מלה(75) בלשוני הן ה' ידעת כולה" לכאורה חסר את האות י' שהרי לא כך כותבים מילה… דוד המלך עם כל גודל ענוותנותו:" ואנוכי תולעת ולא איש" לא הגיע לבחינת פה -85 ..ומדוע משה כן זכה? תשובה:" "ונחנו מה" שיא הענווה… וכמו שהכתוב מעיד עליו:" והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה' יש יוד יתרה לכאורה  במילה עניו…היוד שחסרה לדוד המלך כדי שיהיה מילה(85..) אולי ניתן לומר ראשי תיבות של 'בעת ההיא לאמר": בזכות ענותנותך תראה הארץ המובטחת יום אחד,לא אוכל מראה רגיל. שהרי כידוע חז"ל אמרו שמשה רבינו  ראה את הארץ כעוף הפורח באויר…ומכאן מסר גדול לאדם שגם אם נדמה ששערי שמיים סגורים לעולם תפילתו לא תשוב ריקם.
משה רבינו המתחנן להיכנס לארץ אינו עושה זאת כדי לאכול מפריה ולשבוע מטובה, הוא מבוטל מכל נגיעה אישית וכל כולו רוחניות ועדיין נמנעת ממנו הכניסה ארצה משיקולים אלוקיים. בכך ישנו לימוד עבורנו גם במציאות שתפילתנו להגיע להשגה רוחנית לא נענית הרי שגם עניין זה הוא מאת המקום ברוך הוא וכמובן שלטובה!
בתפילה נאמר: ״שמח נפשנו בישועתך״, כלומר: אנו מתפללים על כך שנשמח בישועה ומכאן שתיתכן מציאות בה תהיה ישועה ועדיין לא נהיה שמחים בה. אנו נושאים תפילה על כך שנזכה לחוש את המתיקות (לא מר) שבישועה.
ולסיום ואתחנן גימטריא "איש צדיק" שזה היה משה רבינו,שכך דרכם של צדיקים יש להם לתלות בזכות מעשיהם הטובים והם מבקשים מתנת חינם(רש"י)- ואתחנן."ועמך כולם צדיקים!" 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים