תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

430 או 400?
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים שלושים שנה וארבע מאות שנה".

 

ולכאורה משהו כאן מבחינת מספר השנים, לא מסתדר….

 

הרי אם אנו מתייחסים רק לשנות השעבוד הקשה שהיה במצרים, אז הסכום הוא רק- 86 שנה (הנרמז במילים "ועבדום ועינו אותם", ס"ת- מום = בגימטריה- 86, כמניין "אלהים", הרומז למידת הדין).

שכן, משה רבנו נפטר בגיל 120. מזה נוריד 40 שנה במדבר. יוצא שמשה היה בגיל 80 שיצאנו ממצרים, ובינו לבין אחיו אהרון שמעליו, היו 3 שנים. שנאמר "ומשה בן שמנים שנה ואהרן בן שלש ושמנים שנה בדברם אל פרעה".

ובין אהרון לאחותו מרים שמעליו, היו 3 שנים.

יוצא שמרים היתה בת 86 כשיצאנו ממצרים.

ולמה נקראה מרים כך?

כי כשנולדה, אז החל השעבוד הקשה שבו המצרים מיררו את חיינו.

אז יוצא שהשתעבדנו במצרים- רק 86 שנה, אבל לא 430.

 

ואם הולכים יותר אחורה, ומתייחסים לכל השנים שישראל היו במצרים, אז הסכום הוא רק- 210 שנה (כמנין "רדו", כפי שרמז יעקב לבניו "הנה שמעתי כי יש שבר במצרים רדו שמה ושברו לנו משם ונחיה ולא נמות").

שהרי כשיעקב ובניו ירדו לשם ועברו את החומה של מצרים, אז בדיוק נולדה יוכבד אמו של משה (שהשלימה את מניין היורדים ל- 70 נפש).

וכשהיתה בת 130, היא ילדה את משה.

וכשמשה היה בן 80, יצאנו ממצרים.

אז יוצא שהיינו במצרים- רק ( 130 + 80 =) 210 שנה, אבל לא 430.

 

ואם הולכים יותר אחורה, ומתייחסים לכל השנים שבהן צריכה לחול גזרת בין הבתרים, אז מגיעים ל- 400 שנה. שהרי מה הגזרה אומרת לאברהם אבינו?

"ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה".

הגזרה אומרת, שיוולדו לאברהם ילדים, והם יהיו גרים בארץ שלא שייכת להם.

ואם כך, אז זה אומר שכבר מלידת יצחק, הגזרה הזו יכולה להתחיל:

א'- כי על יצחק נאמר "כי ביצחק יקרא לך זרע".

ב'- כי ארץ ישראל עדיין לא ניתנה לנו, כך שהיינו בינתיים נחשבים בה לגרים, כפי שאברהם אמר לבני חת- "גר ותושב אנוכי עמכם".

אז אם מתחילים לספור את השנים מלידת יצחק, אז מגיעים ל- 400 שנה.

אז יוצא שהגזרה התממשה במלואה- 400 שנה, אבל לא 430.

 

אז איך התורה הגיעה ל- 430 שנה?

 

אז חז"ל אומרים, שהכוונה היא, ש430 שנה לפני יציאת מצרים, היתה ברית בין הבתרים, שבה נאמר לאברהם אבינו על גזרת השעבוד.

ואני שואל, אז למה התורה מחשיבה את השעבוד כבר מרגע גזרת בין הבתרים?

שתחשיב אותו, או מלידת יצחק, או מירידת יעקב ובניו למצרים, או מרגע שהשעבוד הקשה החל. אבל לא מברית בין הבתרים…

 

אז חשבתי לתת תשובה ע"פ הדמיון לדברים הבאים:

שני בני זוג הולכים להתחתן בשעה טובה. כמה זמן מתכוננים לחתונה?

8 – 6 חודשים לפני.

במשך כל הזמן הזה, אין ספק שהם מתרגשים ומתלהבים לקראת החתונה.

אבל בתכלס כמה זמן נמשכת החתונה?

6 – 4 שעות בערך.

יוצא אם כך, שלמרות שהחתונה היתה בפועל רק כמה שעות, אבל את השמחה של החתונה, הם הרגישו בלב לא כמה שעות, אלא כבר כמה חודשים.

 

אמא מודיעה לבנה בן החמש, שעוד שבוע לוקחים אותו לרופא שיניים.

אז מאחר והילד יודע שרופא שיניים עושה כואב בשיניים, אז מרגע זה הוא החל להרגיש בראש את הכאב והחל לפחד.

בפועל כמה זמן נמשך הטיפול אצל הרופא?

40 דקות..

אבל את הכאב בשיניים, הילד הרגיש לא 40 דקות, אלא כבר חמישה ימים לפני.

 

הייתי אומר, שאותו דבר גם כאן. התורה אומרת שהשעבוד נמשך 430 שנה, אולי משום שהיא לוקחת בחשבון, לא רק את ה- 400 שנה של הגזרה שהחלה מלידת יצחק בפועל, אלא גם את ה- 30 שנה לפני כן, שבהן היה לאברהם צער וכאב לב, על כך שבניו הולכים להשתעבד.

כך שמרגע שאברהם שמע בברית בין הבתרים, שבניו הולכים להשתעבד בארץ לא להם, הוא כבר החל להצטער על כך ולהרגיש את קושי הגלות…

 

אז מכיוון שגם ב30 שנה הללו, היה לנו (לאברהם) צער, לכן התורה מוסיפה גם אותן, למניין ה- 400 שנה של הגלות.

 

ע"פ זה מובן אולי, מדוע כעת אומר הקב"ה למשה שיגיד לישראל- "ושאלה אישה משכנתה כלי כסף וכלי זהב ושמלות". כדי שלא יאמר אותו זקן- "ועבדום ועינו אותם"- קיים בהם, אבל "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול"- לא קיים בהם.

אותו זקן (אברהם) כבר 430 שנה נמצא בצער על הגזרה הזו, ואני רוצה שכבר יפסיק להצטער ויראה שזהו, הגזרה הסתיימה וכעת הוא יכול כבר לשמוח ולנשום לרווחה…

ואפשר אולי לרמוז זאת מהפסוק "ארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר". נכון שגזרתי על בניך להיות רק ארבע מאות שנה, אבל בפועל עם הצער שלך, נחשב שהיו 430 שנה, כמניין- שקל. 

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים